Voor iedereen die liefheeft van een afstand
Je bent moe. Niet het soort moe dat weggaat na een goede nacht slapen. Het is een vermoeidheid die dieper zit. In je lijf, in je hoofd, in je hart. Een moeheid die soms zo gewoon is geworden dat je hem bijna niet meer opmerkt.
Dat is de stille uitputting. Het is wat er gebeurt als je maanden, soms jaren lang op scherp staat. Als je altijd klaarstaat, altijd alert bent, altijd hoop koestert en altijd teleurgesteld kunt worden. Als je jezelf langzaam naar de achtergrond schuift terwijl de verslaving van je naaste alle ruimte inneemt.
In deze nieuwsbrief willen we dat benoemen. Niet als aanklacht, maar als erkenning. Jij draagt iets zwaars. En het is tijd dat dat zichtbaar wordt voor anderen, maar misschien nog wel het meest: voor jezelf.
DE VERSLAVING HEEFT EEN NAAM. JOUW PIJN OOK.
Wat is de stille uitputting?
Stel je voor: je loopt al jaren met een rugzak vol stenen. Elke dag komen er stenen bij. Een ziekenhuisopname. Een lege fles gevonden. Een belofte die niet werd nagekomen. Een nacht zonder slaap omdat je je afvroeg waar hij of zij was.
Je went eraan. Je denkt: ik red het wel. En misschien red je het ook. aan de buitenkant. Maar vanbinnen sloopt het je.
De stille uitputting bij naasten van verslaafden kent verschillende lagen:
Fysieke vermoeidheid: Je lichaam staat continu onder spanning. Slecht slapen, spanning in je schouders, hoofdpijn, maagklachten. Het lichaam houdt bij wat je hoofd probeert te negeren.
Emotionele uitputting: De constante wisseling van hoop en teleurstelling vreet energie. Je bent verdrietig, boos, liefdevol en wanhopig. Soms binnen één dag.
Mentale overbelasting: Je hoofd is altijd bezig. Planning, controle, inschatten hoe de avond zal verlopen. Er is geen echte rust.
Sociale isolatie: Je trekt je terug, of je omgeving begrijpt het niet. Langzaam raak je geïsoleerd van mensen die geen idee hebben wat jij elke dag meemaakt.
Verlies van jezelf: Je eigen wensen, dromen en behoeften zijn naar de achtergrond verdwenen. Wanneer iemand vraagt 'hoe gaat het met jóú?' weet je even niet wat je moet zeggen.
NEEM CONTACT MET ONS OP:
https://helpmijndierbareisverslaafd.nl/ ... 75e79aaa72
Waarom zie je het zelf vaak niet?
Een van de meest schrijnende aspecten van de stille uitputting is dat naasten hem zelden zelf herkennen of erkennen. Daar zijn goede redenen voor.
Vergelijken met 'echte' problemen Veel naasten bagatelliseren hun eigen pijn: "Maar hij of zij is degene met het echte probleem." Ze vergelijken hun moeheid met de crisis van de verslaafde en concluderen dat hun eigen toestand niet telt. Dat klopt niet. Jouw lijden is echt, ook als het anders is dan dat van je naaste.
Schaamte en geheimhouding Verslaving is omgeven door schaamte. Niet alleen voor de verslaafde, maar ook voor de omgeving. Veel naasten zwijgen, ook naar vrienden en familie. Dat zwijgen kost energie en versterkt het gevoel van isolatie.
Gewenning Als iets lang genoeg duurt, wordt het normaal. Naasten die al jaren in een gespannen thuissituatie leven, zijn soms vergeten hoe het voelde om gewoon ontspannen te zijn. Ze weten niet meer wat ze missen.
Focussen op de ander De aandacht gaat voortdurend naar de verslaafde: hoe gaat het vandaag, is hij of zij veilig, heeft ze gedronken? Die constante focus op de ander laat weinig ruimte om naar jezelf te kijken.
"Ik besefte pas hoe uitgeput ik was toen ik eindelijk zat te huilen in de spreekkamer van mijn counselor. Ik had maanden lang gedacht dat ik het gewoon 'een beetje druk' had." — Partner van een persoon met een drankverslaving
Wat kun jij doen tegen de stille uitputting?
Herstel begint met erkenning. Niet van de ander, maar van jezelf. Hieronder staan concrete handvatten die naasten helpen om de uitputting aan te pakken. Stap voor stap.
1. Benoem het Zeg het hardop, al is het alleen tegen jezelf: "Ik ben moe. Ik heb het moeilijk. Ik heb ook aandacht nodig." Die erkenning is het beginpunt van alles.
2. Breek het zwijgen Vertel het aan één persoon die je vertrouwt. Niet de hele situatie — maar genoeg om niet meer alleen te dragen. Geheimhouding kost energie die je niet hebt.
3. Herstel je basisritme Slaap, eten en bewegen zijn geen luxe, ze zijn de fundering. Als je uitgeput bent, is het verleidelijk om die fundering te verwaarlozen. Maar juist dan zijn ze het meest nodig.
4. Maak ruimte voor jezelf Plan — letterlijk in je agenda — momenten die alleen voor jou zijn. Niet productief, niet nuttig voor je naaste. Gewoon voor jou. Een wandeling, een bad, een boek, muziek.
5. Zoek professionele steun Je hoeft dit niet alleen uit te zoeken. Een counselor, lotgenotengroep of therapeut die bekend is met verslaving in de familie kan het verschil maken. Niet omdat je zwak bent — maar omdat dit te groot is om in je eentje te dragen.
BEKIJK ONS HULP AANBOD:
Ervaringen van naasten
Soms zijn het de woorden van anderen die je het meest raken. Een ex-partner van iemand met een verslaving deelde haar verhaal:
"Het heeft mij geholpen om sterker in mijn schoenen te staan en meer inzicht te krijgen in mijn eigen patronen."
Jaren lang was zij partner van iemand met een verslaving. Ook na de scheiding merkte ze dat ze nog steeds reageerde op zijn gedrag, terwijl ze juist wilde leren weer naar zichzelf te kijken.
Via individuele begeleiding bij Stichting Naast leerde ze hoe een verslaving niet alleen de verslaafde raakt, maar ook de mensen eromheen. Ze kreeg handvatten om grenzen te stellen, beter met situaties om te gaan en meer rust voor zichzelf te creëren.
"De begeleiding voelde veilig, begripvol en zonder oordeel."
— Ex-partner van iemand met een verslaving
Deel jouw verhaal en steun hiermee andere naasten
Het gevoel van herkenning, dat je niet alleen bent en lezen hoe een ander omgaat met de verslaving van zijn of haar naaste kan enorm veel steun bieden.
Daarom zijn wij op zoek naar naasten die hun ervaringen willen delen op onze blog. Hoe was het voor jou? Wat heb je meegemaakt, en wat heeft jou geholpen? Jouw verhaal kan voor iemand anders precies dat steuntje in de rug zijn dat zij nodig hebben.
Deelnemen kan anoniem, als je dat fijner vindt.
Interesse? Stuur een korte introductie naar
info@helpmijndierbareisverslaafd.nl. We nemen eind juni contact met je op met een paar vragen per e-mail die je op jouw eigen tempo kunt beantwoorden — of we spreken af voor een telefonisch gesprek, wat jij prettig vindt.
Mocht jij je verhaal zelf willen schrijven mag dat ook, je hoeft niet te wachten tot wij je vragen sturen. Het is jouw verhaal, dus jij mag het vertellen zoals jij dat wilt!
We horen graag van je!
Workshop: Herstel, 4 juni
Herstel gaat niet alleen over degene met de verslaving. Ook jij als naaste hebt vaak iets te herstellen.
Als iemand in je omgeving worstelt met verslaving, word je meegenomen in de onrust, spanning en onzekerheid die daarbij komen kijken. Dat laat sporen na. In vertrouwen, in rust en soms ook in hoe je naar jezelf kijkt.
Tijdens de workshop Herstel krijg je inzicht in wat er is gebeurd en hoe jij zelf stappen kunt zetten om weer steviger te staan. Je leert hoe je meer grip krijgt op jouw proces en hoe je vanuit meer vertrouwen kunt omgaan met de relatie met je dierbare, ongeacht of diegene in gebruik of in herstel is.
MELD JE AAN
Stichting Naast is nu ook in Utrecht te vinden
Sinds kort bieden we onze workshops aan op een nieuwe locatie in Utrecht, zodat nog meer naasten dichtbij huis terechtkunnen voor ondersteuning en verbinding. Kom je uit de regio Utrecht? Je bent van harte welkom. Kijk op onze website voor het actuele aanbod en de data.
AGENDA IN UTRECHT