de relatie niet beeindigen...

Over dit Twaalf Stappen forum en De Twaalf Stappen in het algemeen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jennie
Berichten: 2
Lid geworden op: za apr 26, 2008 12:09 pm

de relatie niet beeindigen...

#1 Bericht door jennie » za apr 26, 2008 12:18 pm

Op de site staat en aantal keer duidelijk aangegeven dat het niet handig is de relatie te beeindigen.

Ik snap het motief, ben het er ook mee eens.
Was zelf al hard aan het werk met het boek en met therapie en maakte hele kleine vorderingen. Vaak nam de verslaving het weer over, wt natuurlijk ontzettend frustrerend is.

Maar wat nu?
Mijn man is vreemdgegaan en heeft mij geslagen, gekeeld, op de grond gegooid. (om maar te zwijgen van alle ander dingen die hij heeft uitgehaald, maar wat heeft dat feitelijk met mij te maken...).

Er is toch wel ergens een grens. Vreemdgaan is er zo eentje. dat is echt een grens. En geweld, tsja, moet ik daar nog meer over zeggen?

Hoe je het ook draait of keert, deze relatie is over. Ik kan niet bij een man zijn die soms doordraait en gewoon gevaarlijk is.

Maar wat nu? Hoe werk ik aan mezelf mbt relaties en relatieverslaving terwijl ik niet meer in een relatie zit?
Hoe zorg ik ervoor dat ik niet verval in waar tegen gewaarschuwd wordt: of je gaat terug of je gaat een nieuwe soortgelijke relatie aan.
dat dat 'gevaar'erin zit, ben ik me terdegen bewust, maar wat nu....??

jessie3
Berichten: 1908
Lid geworden op: di jan 02, 2007 10:43 pm
Locatie: Gelderland

Re: de relatie niet beeindigen...

#2 Bericht door jessie3 » za apr 26, 2008 3:48 pm

jennie schreef:(...........)Maar wat nu? Hoe werk ik aan mezelf mbt relaties en relatieverslaving terwijl ik niet meer in een relatie zit?
Hoe zorg ik ervoor dat ik niet verval in waar tegen gewaarschuwd wordt: of je gaat terug of je gaat een nieuwe soortgelijke relatie aan.
dat dat 'gevaar'erin zit, ben ik me terdegen bewust, maar wat nu....??
Hallo Jennie,

Ik ben nu zonder relatie en ik werk elke dag aan mijzelf. Ik heb niet het gevoel dat ik mijn relatie niet had moeten verbreken omdat dat de enige manier is om te leren. Ik kijk regelmatig terug op wat er in mijn relaties is gebeurd, hoe ik reageerde, hoe de ander reageerde enz. En daar leer ik van ook nu nog jaren later.
Verder vind ik geweld, mishandeling en dergelijke altijd een reden om de relatie te beindigen, dat is mijn mening,

groetjes Jessie

jennie
Berichten: 2
Lid geworden op: za apr 26, 2008 12:09 pm

#3 Bericht door jennie » za apr 26, 2008 4:45 pm

hoi Jessie,

fijn om te horen.

mijn vraag komt voort uit onzekerheid. Ik heb me op een dergelijke manier laten kleineren in de relatie, dat mijn zelfvetrouwen ontzettend wankel is.

Bovendien speelt ook, dat ik stiekem nog ergens hoop dat het 'goed' komt en naar die stem wil ik niet meer luisteren....

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#4 Bericht door Anna » zo apr 27, 2008 1:20 pm

Hallo Jennie, je schrijft dat je hard aan het werk bent met 'het boek', ik neem aan dat je hiermee bedoelt het boek 'Als hij maar gelukkig is' van Robin Norwood en dat je bezig bent met de 10 stappen in hoofdstuk 10. Als dat zo is dan weet je dat deelname aan een zelfhulpgroep een belangrijk onderdeel is van het herstelproces. Ik weet niet of je daar ook al mee begonnen bent, maar dat lijkt me voor jou nu de eerste belangrijke stap. Daarin zul je de herkenning en steun en inzichten vinden om te weten hoe je aan jezelf moet werken om verder te kunnen groeien.

Informatie over Norwoodgroepen kun je vinden op mijn website www.norwoodgroep.nl bij 'Landelijke lijst Norwoodgroepen' en over Al Anon (voor partners en familieleden van alcoholisten), ACoA (voor volwassen kinderen van alcoholisten) en CoDA groepen (voor codependents) bij www.twaalfstappen.nl

Veel succes!
Groeten, Anna

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#5 Bericht door Daantje » zo okt 12, 2008 12:06 pm

Anna schreef:Al Anon (voor partners en familieleden van alcoholisten), ACoA (voor volwassen kinderen van alcoholisten) en CoDA groepen (voor codependents) bij www.twaalfstappen.nl
Of Al-Anon/ACA (Adult Children of Alcoholics)
Of is dat hetzelfde Anna?

En alle kinderen van kunnen/mogen ook gewoon naar (alle) Al-Anon

www.al-anon.nl

Grtjes
Diana

Manuela
Berichten: 3
Lid geworden op: wo nov 19, 2008 12:07 pm
Locatie: Borsbeek, België

al dan niet beëindigen met de relatie

#6 Bericht door Manuela » di dec 02, 2008 10:29 am

Hallo,

Ikzelf zit ook een beetje met hetzelfde dilemma, maar een beetje anders.
De relatie met mijn partner is eind juli beëindigd nadat hij weer eens heel agressief was geweest. Hij heeft mij niet geslagen, want dat heeft hij nooit.
Maar wanneer hij teveel gedronken had, kon het het minste tot een heftige ruzie leiden die dan weer tot agressie leidde.
Wat ik ook deed op zo'n moment, het was nooit goed. Zwijgen hielp niet, erop ingaan hielp. Weglopen hielp niet, en mij opsluiten in een kamer hielp ook niet (want dan dreigde hij de deur in te stampen).
Op zo'n momenten had ik enorm bang, niet omwat hij mij aandeed, maar eerder de gedachten dat wat zou kunnen gebeuren.
Als kind kreeg ik namelijk veel slaag thuis, dus telkens als hij agressief werd (dat uitte dan zich in mij uitschelden en af en toe een duw en trekpartij), had ik altijd bang dat hij mij zou slagen.
De laatste keer, was hij voor mijn gevoel echt te ver gegaan. Het was niet bij alleen bij een duw en getrek gebleven, maar hij had mij op de zetel gegooid en was op mij komen liggen.
Door het feit dat ik geen uitweg meer zag, dat ik niet kon gaan vluchten, geraakte ik zo in paniek dat ik aangifte ben gaan doen bij de politie. Niet om hem te straffen, maar dit was denk ik een noodroep naar mezelf toe, om te zeggen, nu is het genoeg geweest. Sinds die avond heb ik een maand bij familie gelogeerd, en had hem een maand de tijd gegeven om uit mijn appartement te trekken. Hij heeft dat ook gedaan.
We hebben ongeveer 2 maanden geen contact gehad met mekaar, maar sinds een maand of 2 hebben we terug contact met elkaar. We hebben niet terug een relatie, dat niet, maar kunnen blijkbaar inderdaad mekaar niet loslaten.
Toen had ik de boek van Robin Norwood nog niet gelezen. Maar ze heeft echt wel gelijk wanneer ze schrijft dat de relatie verbreken niet de oplossing is, dat je oftewel terug naar je partner terugkeert, oftewel een andere partner zoekt, waarin je in hetzelfde stramien belandt. En dit zal zo blijven zolang je je oude pijnen niet verwerkt hebt.
Na het boek gelezen te hebben, en zoveel van mezelf in herkend te hebben, begin ik inderdaad een heleboel dingen te beseffen en heel veel dingen uit mijn jeugd ook naar boven te komen.
Heel confronterend en beangstigend allemaal.
Maar ondertussen weet ik echt niet meer wat het beste is dat ik kan doen.
Moet ik nou contact met hem blijven hebben of niet? Enerzijds voel ik echt dat ik mij in een gevarenzone bevind, anderzijds heb ik het gevoel dat ik nu op hem toets in hoeverre ik mij van de dingen bij mezelf bewuster word en probeer daaruit te leren.
Heel verwarrend allemaal, en weet het echt niet meer. Weet nu even niet meer of ik mijn gevoel moet volgen of niet.
Dat ik in het verleden altijd, maar blijkt nu dat mijn gevoel inderdaad niet de beste parameter is geweest.
Herkent er iemand dit ook?
Liefs, Manuela.

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: al dan niet beëindigen met de relatie

#7 Bericht door Daantje » di dec 02, 2008 11:28 am

Hallo Manuela,

Het lijkt er toch sterk op, dat je partner een probleem met alcohol heeft. (Hij reageert er op door agressief te worden).
Al-Anon is voor iedereen die last heeft van andermans consequenties van zijn/haar drinken.

Sterkte,

Daantje

Plaats reactie