De oogkleppen zijn af

Wij hebben ingezien dat wij machteloos waren ten opzichte van onze relaties en dat ons leven onbestuurbaar was geworden.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Luprisaf
Berichten: 6
Lid geworden op: di dec 31, 2013 5:55 am
Locatie: Lelystad

De oogkleppen zijn af

#1 Bericht door Luprisaf » di jan 07, 2014 2:56 pm

Mijn relatie van bijna 4 jaar is al ruim 2 jaar niet wat het moet zijn, zo ongeveer vanaf het moment dat we samen gingen wonen ging het mis. Ik kon er nooit de vinger opleggen waarom. Eerst weigerde hij elke hulp van buitenaf. Na een mislukt relatie therapie traject ben ik alleen naar een psycholoog gegaan. De gesprekken gingen al snel niet meer over hem, maar over mij. De moeilijkste vraag was wat het haakje is dat maakt dat ik bij hem blijf. De psycholoog zei dat ik een beeld heb van hoe ik mijn vriend graag zou willen zien en dat mijn vriend daar niet aan voldoet. Dat het dus een illusie is te vechten voor iets dat nooit zal komen.

Omdat toeval niet bestaat ben ik pas geleden het boek van Robin Norwood tegengekomen, en toen vielen mijn oogkleppen af. Het haakje ben ik zelf!! Ik ben iemand die iedereen gelukkig wil maken, alleen heb ik mezelf nooit bij die groep gerekend. Ik ben patronen gaan zien die ik nooit eerder heb gezien.
Nu zit ik midden in het proces om de veranderstrijd los te laten. Het is een strijd die ik niet ga winnen, de enige die ik kan veranderen en gelukkig moet maken ben ik zelf. Dit betekent concreet dat ik op korte termijn bij hem weg zal moeten gaan. Ik heb rust en ruimte nodig voor mezelf, ik heb teveel boosheid in me. Die boosheid mag ik niet op hem uitkuren, hij is zo en hij kan er niks aan doen dat ik nooit heb willen zien dat hij niet verandert. Dat hij koop- en eetverslaafd is, dat hij onverantwoordelijk is. Dat er sprake is van verbaal en emotioneel geweld.
Zolang ik hier nog woon is mijn doel om de destructieve communicatie te doorbreken. Zo zal ik geen afwas meer dagen laten staan om hem duidelijk te maken dat hij de afwasmachine eens uit moet ruimen. Als hij keer op keer dat ding niet uitruimt uit zichzelf hoef ik dat ook niet te verwachten. Ik kies voor mijn rust, ruim het uit dan is er ook geen strijd over. (waarbij ik namelijk weet dat ik dan de schuld zal krijgen, ik moet hem er op wijzen vindt hij)
Het moeilijkste is om die strijd met hem persoonlijk los te laten, voor je het weet word je er in mee gezogen en zit je weer te bekvechten om niks. Zo heb ik hem bijvoorbeeld gezegd moeite te hebben met wat er allemaal is gebeurd en dat het tijd nodig heeft. Dat ik daarom wat afstand neem fysiek gezien. Daarop zei hij dat dat wel eens consequenties kan hebben voor de relatie.... Op zo'n moment die spiraal stop zetten is heel moeilijk (en mislukte finaal geef ik toe) maar wel nodig en dus mijn eerste prioriteit. Het levert alleen maar weer strijd op, een strijd die zonde is van mijn energie. Energie die ik liever gebruik voor mijn herstel en voor leuke dingen.

Dit is is in een notendop voor mij stap 1, een reuzestap kan ik wel zeggen.
-- You teach people how they treat you --
Dr. Phil

Luprisaf
Berichten: 6
Lid geworden op: di dec 31, 2013 5:55 am
Locatie: Lelystad

Re: De oogkleppen zijn af

#2 Bericht door Luprisaf » wo jan 08, 2014 8:44 am

Luprisaf schreef:Het moeilijkste is om die strijd met hem persoonlijk los te laten, voor je het weet word je er in mee gezogen en zit je weer te bekvechten om niks. Zo heb ik hem bijvoorbeeld gezegd moeite te hebben met wat er allemaal is gebeurd en dat het tijd nodig heeft. Dat ik daarom wat afstand neem fysiek gezien. Daarop zei hij dat dat wel eens consequenties kan hebben voor de relatie....
Hmmm verkeerde voorbeeld als je het over niks hebt.... :roll: Dit is uiteraard wel een groot punt. Hij heeft mij drie weken het gevoel gegeven "het komt goed." Hij zocht toenadering, deed aardig.
Gelukkig was ik de drempel nog niet terug over gegaan (vroeger zou ik direct op zijn avances zijn ingegaan) want hij vindt dat er te weinig van mijn kant komt dus heeft hij er ook geen zin meer in. Ja, hij wil samen relatie boeken waar oefeningen in staan gaan doen....
-- You teach people how they treat you --
Dr. Phil

Plaats reactie