10 stappen plan

Wij zijn gaan geloven dat een Macht die groter is dan wijzelf onze gezondheid kan herstellen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fieke78
Berichten: 5
Lid geworden op: vr dec 09, 2016 9:45 am

10 stappen plan

#1 Bericht door fieke78 » vr dec 09, 2016 10:58 am

Zitten we met stap 2 uit het 12-stappenplan al volop in
stap 4 van het 10-stappenplan ?
Stap 1 en 3 zijn inderdaad meestal al genomen, maar stap 3 moet vastgehouden worden.


1. hulp zoeken (voor mij derden aanspreken, "Als hij maar gelukkig is" lezen, ... )

2. eigen herstel eerste prioriteit (voor mij zorg en dus controle loslaten van partner)
3. hulpgroep / intensieve begeleiding (voor mij norwoodgroepen zoeken op het net, een netwerk rond werken aan herstel creëren door selectief te worden in vriendschappen, ... )

4. spiritualiteit

Of zie ik het verkeerd ?

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: 10 stappen plan

#2 Bericht door Anna » vr dec 16, 2016 10:39 am

fieke78 schreef:Zitten we met stap 2 uit het 12-stappenplan al volop in
stap 4 van het 10-stappenplan ?
Stap 1 en 3 zijn inderdaad meestal al genomen, maar stap 3 moet vastgehouden worden.


1. hulp zoeken (voor mij derden aanspreken, "Als hij maar gelukkig is" lezen, ... )

2. eigen herstel eerste prioriteit (voor mij zorg en dus controle loslaten van partner)
3. hulpgroep / intensieve begeleiding (voor mij norwoodgroepen zoeken op het net, een netwerk rond werken aan herstel creëren door selectief te worden in vriendschappen, ... )

4. spiritualiteit

Of zie ik het verkeerd ?
Dit gedeelte gaat over de Twaalf Stappen (van de AA). Dat zijn andere stappen dan die Robin Norwood in hoofdstuk 10 van 'Als hij maar gelukkig is' heeft besproken. Lees maar wat ik daarover geschreven heb bij 'De Twaalf Stappen' als antwoord op je vraag:
viewtopic.php?f=11&t=400

Groeten, Anna

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Re: 10 stappen plan

#3 Bericht door Anna » ma feb 18, 2019 4:03 pm

Nog even voor de duidelijkheid. In het boek van Robin Norwood 'Als hij maar gelukkig is' staan 10 stappen naar herstel beschreven in hoofdstuk 10. Stap 3 van die stappen is deelname aan een zelfhulpgroep met lotgenoten. En Robin Norwood adviseert het soort zelfhulpgroep naar voorbeeld van de AA, de Anonieme Alcoholisten, die het 12 Twaalf Stappen programma gebruiken. Die 12 stappen zijn andere stappen dan de 10 stappen in hoofdstuk 10 van 'Als hij maar gelukkig is'.

Groeten, Anna

Plaats reactie