Merel Boogaard, "Anders kijken naar autisme - Comfortabel met een andere manier van zijn"

Heb je een boek gelezen waar je veel aan had, meld het hier en vertel waarom.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Merel Boogaard, "Anders kijken naar autisme - Comfortabel met een andere manier van zijn"

#1 Bericht door Anna » di okt 24, 2017 3:40 pm

Merel Boogaard, "Anders kijken naar autisme - Comfortabel met een andere manier van zijn".

"Merel Boogaard (1980) is ervaringsdeskundige en stuurt haar leven in de richting die bij haar past. Het is haar missie om dit voor veel meer mensen met autisme mogelijk te maken"

Dit boek is geschreven door een vrouw die zelf autisme (Asperger) heeft. En die veel onderzoek gedaan heeft op dat gebied. Het is een heel goed en knap geschreven boek. En heel verrassend, ik als hooggevoelige herken me op iedere bladzij in dit boek. Alleen niet in wat ze schrijft over empathie en 'empaten' (zoals zij het noemt). Ik heb het idee dat ze zich niet echt een voorstelling kan maken van wat dat is, empathie. Dat is misschien net dat stukje wat kenmerkend voor autisme is. Ik weet niet of dat zo is. Ik ben nog aan het leren wat autisme nou precies is.

Ik denk dat het voor iedereen die hooggevoelig is of die iets in het autisme spectrum heeft, een heel waardevol boek is om te lezen. Voor mij werkte het heel bevrijdend om al die kenmerken te lezen, ook allerlei voor mij herkenbare dingen, die ik zelf als kind had geleerd te verbergen, omdat ik 'raar' en 'anders' was. Daar zit veel schaamte en minderwaardigheidsgevoelens en angst om afgekeurd te worden omheen. De angst dat mensen niet meer met me om willen gaan als ze zouden weten wie ik echt ben (met al die 'rare' eigenschappen).
Anna

Plaats reactie