Leef je eigen leven - Melody Beattie

Heb je een boek gelezen waar je veel aan had, meld het hier en vertel waarom.
Bericht
Auteur
Gast

Leef je eigen leven - Melody Beattie

#1 Bericht door Gast » ma feb 21, 2005 6:29 am

Hallo allemaal,

4 Jaar geleden las ik 'Leef je EIGEN leven' van Melody Beattie.
Dat maakte me heel erg duidelijk waarom mijn leven zo'n chaos was, wat betreft relaties en ook wat ik er aan kon doen. Ook hier staan de 12 stappen in.
Het is niet te koop, maar op te vragen bij de bibliotheek.

Hartelijke groeten,

Daantje

Chanella
Berichten: 629
Lid geworden op: wo nov 09, 2005 9:46 pm
Locatie: omg. Rotterdam

#2 Bericht door Chanella » wo nov 16, 2005 12:07 pm

Hoi Daantje (en anderen)

Heb gisteren de samenvatting ervan gekregen AUWWW triggert heel erg..... hebben jullie dat ook

Bedankt nog.

groetjes
Chanella

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#3 Bericht door Anna » vr jul 14, 2006 1:50 pm

Hallo Daantje,
Kun je me vertellen wat de oorspronkelijke titel van het boek is, want misschien is het nog wel in het Engels te krijgen (bij American Book Center, Amsterdam).
Anna
Laatst gewijzigd door Anna op za jul 15, 2006 9:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#4 Bericht door Daantje » vr jul 14, 2006 3:59 pm

Hallo lieve Anna,

Ik heb even op internet gezocht voor de juiste gegevens.

http://www.ebookmall.com/advanced-searc ... header.cfm

Goed weekend allemaal. Tot op het besloten onlineforum.

Daantje

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#5 Bericht door Daantje » vr jul 14, 2006 4:04 pm

Dat werkt niet hier. Deze dan proberen.

http://www.ebookmall.com/ebooks-authors ... ebooks.htm

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#6 Bericht door Daantje » vr jul 14, 2006 4:05 pm

En het is dan: 'Codependent No More' van Melody Beattie.
Aparte vertaling van leef je EIGEN leven. Maar het klopt echt..

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#7 Bericht door Daantje » vr jul 14, 2006 4:08 pm


Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#8 Bericht door Anna » za jul 15, 2006 9:46 am

Daantje, waarom heb je op internet gezocht? jij hebt het boek toch zelf? (dat dacht ik) In een vertaald boek staat altijd de oorspronkelijke titel ergens voorin heb boek (dat is ook waarom ik het aan JOU vroeg, anders lijkt het net of ik jou mijn klusjes laat doen, en zo erg ben ik nou ook weer niet! :wink: ) Maar bedankt voor je moeite!
Anna

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#9 Bericht door Daantje » za jul 15, 2006 11:07 pm

Anna schreef:In een vertaald boek staat altijd de oorspronkelijke titel ergens voorin heb boek
Weet ik hoor Anna, maar ik ben toch zelf nog 's gaan kijken. Ik dacht: "Misschien hebben ze ondertussen toch de nederlandse versie alweer in de boekhandel. Maar helaas niet.. (Anders ben ik de eerste die hem hebben wil :wink: )
Zodoende..
Maar ik zou het totaal ook niet erg vinden om 's iets te doen ook hoor. Ik vind het ook wel leuk om te snuffelen...

Greetzzzzzz en slaap lekker allemaal.

Daantje

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#10 Bericht door Daantje » wo nov 08, 2006 11:22 pm

'Leef je eigen leven' van Melody Beattie staat weer te koop. Bij Bol.com.

Hold on!
Daantje

aggie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo apr 26, 2009 1:03 pm

driehoek

#11 Bericht door aggie » zo jun 21, 2009 3:01 pm


Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

drama driehoek van Karpman

#12 Bericht door Daantje » do jul 02, 2009 1:52 pm

Hallo allemaal,

http://www.12accede.nl/rollen_en_dramadriehoek.html

In het boek staat inderdaad over de dramatische driehoek van Karpman, maar op internet is er meer te vinden als je dramadriehoek, of drama driehoek intikt.

Best interessant!

Groetjes,
(Druk) Daantje

aggie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo apr 26, 2009 1:03 pm

Re: drama driehoek van Karpman

#13 Bericht door aggie » zo jul 26, 2009 11:24 am

Iets simpeler manier van uitleg:

DE DRAMADRIEHOEK

Eén van de manieren van ordenen van gedrag kan aan de hand van de zogenaamde drama3hoek van Karpman.
De theorie van de dramadriehoek gaat uit van een drietal rollen, met een bepaald gedrag dat daarbij hoort en welke kunnen uitlopen op een dramatische afloop.

De drie rollen:

- de slachtoffer rol
- de rol van de redder
- de rol van de aanklager.

Deze rollen hebben een functie en kunnen natuurlijk van toepassing zijn in bepaalde situaties, als je gevallen bent, ben je een slachtoffer, als je een slachtoffer helpt, ben je natuurlijk een redder. Als je iemand terecht wijst op iets wat niet had mogen gebeuren ben je een aanklager.
Deze rollen hebben dan een doel, een functie. Gezond, passend.

Er zijn mensen die moeite hebben met het uiten van gevoelens en moeite hebben met emotioneel zich te binden aan mensen, of niet geleerd hebben om emoties te uiten.
Vaak ben je bang je gevoelens te uiten, je emoties.
Toch heeft iedereen aandacht/genegenheid nodig.

Dus als je de beschrijving van de rollen gaat lezen, die nu gaan volgen, is het niet de bedoeling je schuldig te gaan voelen of met een vingertje naar anderen te wijzen, het kan ogen openen en gebruikt worden in de praktijk om op een gezonde manier te leren emoties te uiten.
Want aan de hand van deze rollen emoties te uiten of aandacht te vragen of juist de aandacht te verzetten heeft zoals al eerder genoemd, vaak negatieve gevolgen.....

Je kunt de dramadriehoek-theorie zien als een ezelsbruggetje.
Het herinnert je op een eenvoudige manier aan een aspect van je gedrag.
Je kunt je gedrag ruwweg opsplitsen in volwassen/gezond gedrag of in onvolwassen/ongezond gedrag.
Deze theorie kan helpen, patronen te doorbreken voor een gezondere omgang met elkaar.

Uitleg van de 3 dramadriehoek rollen.
• de Slachtoffer rol.
• favoriet gevoel: depressie
Kenmerken van de slachtoffer rol.
Passief gedrag, afwachtend, grote vragende ogen, toont zich hulpeloos, druipt weg, zit in een hoekje.
Uitspraken die er bij passen zijn: ik kan het niet, ik weet het niet, ik durf niet, wat moet ik doen?, ik kan er niets mee, ik ben zo bang, ik loop weg hoor, help me alsjeblieft, wat ben je toch geweldig!

Winst van de slachtoffer rol.
De persoon in deze rol hoeft niet na te denken, hoeft dus ook niet zelf te kiezen want hij heeft geen verantwoordelijkheid voor zijn gedrag. Deze wordt immers gedragen door de keuze van de redder, het gedrag van de redder, of de waarden van de uitspraken van de aanklager. Ook heeft de slachtoffer macht over de ander, op de redder en de aanklager.
De slachtoffer bepaalt hun posities en kan ervan genieten, dat een ander zijn best voor hem doet bijvoorbeeld, hem verzorgt.
Ook krijgt de slachtoffer op deze manier aandacht en genegenheid, hij mag als slachtoffer afhankelijk zijn, alleen op een manier waarbij de slachtoffer de situatie bepaalt en dus ook afhankelijk blijft!
Het is goed om je eigen verantwoordelijkheid te nemen en op een "volwassen"/gezonde manier hulp te vragen.
• De redders rol
• favoriet gevoel: triomf
Kenmerken van de reddersrol.
Meestal zit het al sterk in deze mensen de neiging om een ander te helpen, te verzorgen.
Alleen in de dramdriehoek wordt deze hulp ongevraagd gegeven. Het slachtoffer heeft niet op een "volwassen"/gezonde manier verteld/gevraagd wat hij nodig heeft.
Adviezen, goede raad, hulp hoe dan ook wordt automatisch gegeven in reactie op het gedrag van de slachtoffer. Dit betekent dat de redder de ander afhankelijk maakt van zijn hulp.
De redder bedenkt de oplossingen, denkt, voelt en handelt ongevraagd voor de ander.

Gedrag van de redder: bemoederend, belerend, denken voor de ander, beslissen voor een ander, adviserend, het leven van een ander organiseren en invullen.

Uitspraken van redder kunnen zijn: ik help je wel, ik doe het wel voor je, als ik jou was zou ik......, volgens mij kun je beter, het is in je eigen belang dat ik dit zeg hoor, ik probeer je alleen maar te helpen, ik zal je laten zien hoe het moet. En let op: vrijwel Ongevraagd!!
Een redder is vergelijkbaar met een rij-instructeur, die alsmaar zelf achter het stuur blijft zitten. (Controlefreaks).

Winst van de reddersrol.
Een redder kan laten zien hoe goed hij is. Alleen door te denken, voelen en te handelen voor een ander, hoeft hij niet na te denken over zijn eigen denken, voelen en handelen. De redder maakt zichzelf belangrijk, dingt bewondering af en maakt anderen afhankelijk van hem.
De redder vindt hierin een doel, een taak en ook voldoening uit, dit verhoogt ook het gevoel van eigenwaarde.
Het kan zelfs leiden tot hoogwaardige gedachten over zichzelf, als ik er niet was geweest...? hoe zou het dan wel niet met ‘het slachtoffer’ zijn gegaan.
Belangrijk is dat deze rol ten koste kan gaan van het welzijn van de redder zelf.
Na enige tijd gaat vaak de redder (ook verantwoordelijkheid voor een ander nemend) in de slachtofferrol (verantwoordelijkheden afschuivend) zitten of het slachtoffer aanklagen en dus in de aanklagersrol zitten.
• De aanklagers rol
• favoriet gevoel: boos
Kenmerken van de aanklagersrol.
Gedrag van iemand in de aanklagersrol is vaak boosheid, bestraffend, verwijtend, daardoor irritant, met de beschuldigende vinger wijzend. Hij zadelt de ander op met schuldgevoelens. Vaak horen we uitspraken als: jij doet ook nooit iets goed, jij weet ook niks, het is met jou altijd hetzelfde.
Dit kan in duidelijke taal, maar ook in bedekkende taalgebruik, een aanklager is onkwetsbaar, probeer je hem op iets te wijzen, draait hij het altijd om, nee jij dan, jij doet dit, jij doet dat.....altijd dat vingertje.

Winst voor de persoon in de aanklagersrol.
Zoals al gezegd hij is door zijn gedrag onkwetsbaar. Ook houdt hij zo persoonlijk contact af, vergroot hij de psychologische afstand tussen hem en anderen en door deze opstelling heeft hij een vrijbrief om niet te hoeven bijdragen aan de verbetering van de relatie, doordat wat hij signaleert, bij de ander neer te leggen.
Hij stelt alleen de ander verantwoordelijk voor wat er in hun relatie gebeurt.
Hij weet alles beter en is daar heel tevreden over.
Het streelt zijn gevoel van eigenwaarde.
Hij voelt zich vaak beter als andere mensen.
Ook kan de man of vrouw in deze rol elke vorm van intimiteit, van directe emotionele gebondenheid aan de ander of emotionele uitingen, afhouden.
Ook staat zijn gedrag niet ter discussie.
Hij gaat als onkreukbaar door het leven (in eigen ogen).


• Enkele kenmerken van het gedrag van de mensen in de drie rollen hiervoor beschreven.
- Geen van de drie besteedt op een volwassen manier aandacht aan zichzelf, z'n inbreng in de relatie, z'n eigen problemen en eventuele oplossingen, of besteedt op een volwassen manier en effectievere manier aandacht aan de problemen van de ander.
- Problemen blijven daardoor intact, worden niet opgelost, ieder blijft in zijn rol en er ontstaat zo een vicieuze cirkel.
- Het is enorm arbeidsintensief, kost veel energie en lost niks op, behalve dan dat de relaties in stand blijven op deze manier, dus bepaald vanuit de drie rollen
- Deze rolpatronen hebben het karakter gekregen van een automatisme, waardoor niemand op een serieuze manier over zijn eigen gedrag, eigen behoeften, eigen wensen hoeft na te denken.
- Intimiteit wordt vermeden! Betrokkenen hoeven gevoelsmatig zich niet bloot te geven tegenover elkaar en kunnen toch iets betekenen voor elkaar.

• Hoe blijf je uit de drama driehoek?
- Door hem te signaleren. Wanneer je het geheel duidelijk maakt, kan er weer door iedereen serieus worden nagedacht.
Zo gaat er geen energie verloren en blijft er ruimte voor een bevredigend contact.

- Let er op wat er gezegd wordt en welk gedrag hierbij wordt getoond, bijvoorbeeld op een zielige manier boos zijn, op een kinderachtige manier adviezen geven...bijvoorbeeld

- Stel op een volwassen manier vragen en antwoord op een volwassen manier op gestelde vragen. Vraag op een directe manier wat je wilt en wat je nodig hebt.

- Laat je niet uitnodigen tot dit rollenspel, door bijv de strijd aan te gaan of op krenkingen in te gaan. Wees bewust van je eigen behoeften en probeer na te gaan wat de ander werkelijk wil en nodig heeft.

- Reageer positief op gedrag en contact dat buiten de drama driehoek blijft.

- Overdrijf de zwakke en sterke kanten van een ander en van jezelf niet. Door dit gedrag lok je anderen uit.

- Spendeer geen tijd aan roddelen of 'tactisch' gedrag, maar wel aan hetgeen je zelf bereiken wilt.

- Doe niets voor niemand die dat best zelf kan.

- Ga ervan uit dat jij oké bent en de ander ook!





10 TIPS OM JEZELF IN DE PUREE TE WERKEN
1. De grote S van schuldgevoel: het gevoel steeds tekort te schieten.
2. Fysiek, Emotioneel, mentaal en sociaal niet goed voor jezelf zorgen.
3. De grote P van perfectionisme: alles goed willen doen.
4. Niet om hulp vragen.
5. De 'alles willen' valkuil: teveel dingen van jezelf moeten doen.
6. Het 'ik kan geen nee zeggen' probleem: geen grenzen stellen aan de hoeveelheid tijd en energie die je aan iets geeft.
7. Nooit helemaal tijd voor jezelf hebben, om bij te komen of om zomaar even alleen te zijn.
8. Niet weten wat echt belangrijk voor je is en of je niet aan je prioriteiten houden.
9. Verwachten dat anderen wel zien wat je nodig hebt, en dat jou uit zichzelf aan zullen bieden.
10. De verantwoordelijkheid voor alle taken en verplichtingen die je hebt alleen op je schouders nemen: visite, relatie, (klein) kinderen,
(schoon) ouders, vrienden, huishouden, hobby's, financiën etc.

Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#14 Bericht door Anna » do aug 27, 2009 11:48 am

Hallo Aggie, bedankt voor deze waardevolle tekst.
Mag ik vragen waar je deze tekst vandaan hebt? Heb je die zelf geschreven? Anders wil ik vragen of je de naam van de auteur en bron erbij wilt vermelden.
Groeten, Anna

aggie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo apr 26, 2009 1:03 pm

#15 Bericht door aggie » di sep 01, 2009 11:23 am

V. internet. Waar weet ik eigenlijk niet goed mr.
Gr.
A.

Plaats reactie