Pat Patfoort - Verdediging zonder aanval

Heb je een boek gelezen waar je veel aan had, meld het hier en vertel waarom.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
holly
Berichten: 7
Lid geworden op: wo jun 13, 2007 4:02 pm
Locatie: Amsterdam

Pat Patfoort - Verdediging zonder aanval

#1 Bericht door holly » do jun 14, 2007 7:27 pm

Verdediging zonder aanval. De kracht van de Geweldloosheid.

Een geweldig boek voor mensen die altijd gelijk willen hebben, of als echte Norwoodsters altijd 'slikken' en na lange tijd een keer ontploffen (en weer gaan slikken).

De Vlaamse Pat Patfoort heeft duizenden mensen op de hele wereld gevraagd naar hun ergste ervaring met geweld. Ze ontwikkelde zelf een theorie die alle geweld onder één noemer brengt. Of het nu om racisme, sexisme, ruzie of een Norwood-relatie gaat, altijd weer gaat het om iemand die zich als Meerdere gedraagt en iemand die zich de Mindere voelt. De positie van de Meerdere lijkt verkiesbaar, mensen doen dit uit (geestelijk) zelfbehoud. Maar eigenlijk doet een Meerdere dit uit kwetsbaarheid, eigenlijk voelt een Meerdere zich helemaal niet zoveel waard.

Ze doet ook het alternatief uit de doeken: naast dit patroon gaan staan en je eigen mening rustig naast andere meningen laten bestaan. Ik hoef geen gelijk te krijgen, mijn mening hoeft niet door anderen geaccepteerd te worden om me waardevol te voelen.
Ook blijken we erg oppervlakkig ruzie te maken (scheiden om ruzie om een 'tandpastadopje'). Door jezelf continue naar het waarom van je waarom te vragen kom je bij je 'funderingen' uit. (Gemiddeld moeten we dat in het Westen wel 7x vragen). Door funderingen te vergelijken is vaak een 'derde weg' mogelijk.

Een paar jaar geleden ontplofte ik op mijn werk toen conflicten door anderen gewoon botweg werden ontkend. Ik had een jaar werkelijk het vuur uit mijn sloffen gelopen om dit te veranderen. Hierdoor kwam ik in contact met Pat als coach, en haar manier van geweldloze conflicthantering. Het mocht niet baten (de heren professoren beten zich vast in hun ontkenning) maar het bracht mij erg veel rust. Ik was van huis uit gewend dat er altijd iemand gelijk moest krijgen, en dat er altijd een schuldige was. Ik kon nu de heren in hun eigen sop gaar laten koken en wist nu dat in een 'onbewuste' ruzie eigenlijk niemand de schuld heeft.

Rob Visser
Berichten: 1
Lid geworden op: wo apr 04, 2012 2:23 am

reactie op boek Verdediging zonder aanval

#2 Bericht door Rob Visser » wo apr 04, 2012 2:40 am

De afgelopen weken ben ik begonnen in het boek Verdediging zonder aanval van Pat Patfoort. Mijn mening is enigszins verdeeld.

Positieve aspecten zijn:
-een grote hoeveelheid herkenbare voorbeelden die de geweldloze benadering met zo'n indringende variëteit tonen dat ik veel situaties herken en tot de conclusie kom dat dit boek gaat over wat er in mij omgaat. Ik heb net zoveel neiging tot (ongewild) geweld als anderen over wie ik mij kwaad maak
-de auteur bezit duidelijk heel veel deskundigheid
-tevens rechtvaardigheidsgevoel
-en bovendien het vermogen neutraal te blijven en met nuance naar conflicten te kijken.

Verbetermogelijkheden zijn:
-soms is niet te zien waar een voorbeeld ophoudt en waar het commentaar van de auteur begint
-het taalgebruik is ietwat breedsprakig en daardoor is niet altijd duidelijk wat de kern is. Ook het veelvuldige gebruik van het woordje men schept onduidelijkheid, zeker wanneer in één voorbeeld verschillende partijen aldus worden aangeduid
-bij de analyses rond de Meerdere-mindere-positie wordt vaak niet ingegaan op de achterliggende behoeftes waardoor mogelijk kansen worden gemist om een oplossing te vinden waarmee betrokkenen zich kunnen verenigen
-het Meerdere-mindere-model heeft in de spelling van de auteur een bijzondere uitstraling: door Meerdere wel en mindere niet met een hoofdletter te schrijven lijkt het zelfbeeld van beiden te worden bevestigd, terwijl het m.i. om gelijkwaardige mensen gaat.

Ik denk dat een goede eindredacteur die de ruimte krijgt om zijn werk te doen, erin zou slagen om de lengte van het boek sterk te beperken, waardoor de uitgave wellicht beter betaalbaar en in elk geval beter leesbaar zou zijn. Dit kan tevens worden bereikt door voorbeelden volgens een goede structuur op te bouwen met bijv: voorgeschiedenis, situatie, behoeftes, oplossing en effect.
Ik ben politiek actief en geïnspireerd door o.m. geweldloosheid.

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#3 Bericht door Anna » wo apr 04, 2012 11:11 am

Bedankt voor je analyse en commentaar Rob. Ik ken het boek niet maar vind het interessant en helder wat je schrijft. En goed ook dat je eerlijk over jezelf schrijft.
Groet, Anna

Plaats reactie