Ratgevallen van Sigrid van Dort

Heb je een boek gelezen waar je veel aan had, meld het hier en vertel waarom.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Ratgevallen van Sigrid van Dort

#1 Bericht door Daantje » do okt 20, 2011 10:15 am


Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Ratgevallen van Sigrid van Dort

#2 Bericht door Daantje » do okt 20, 2011 10:17 am

Alleen bijzonder jammer, dat de persoon precies de verkeerde trof bij Al-Anon. Zo heb ik het nooit meegemaakt.

Goeds,
Daantje

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Ratgevallen van Sigrid van Dort

#3 Bericht door Daantje » do okt 20, 2011 10:59 am

In ons geval had het niet met een partner (van ... ) te maken. Met ons gaat het nog altijd (steeds beter/intiemer) goed. We zijn meer slachtoffer geworden van "Verraad van de omstanders". Staat op blz. 22 ..

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Ratgevallen van Sigrid van Dort

#4 Bericht door Daantje » vr nov 25, 2011 2:30 pm

't Gratis e-boekje is weg gehaald. Wel begrijpelijk denk ik.

Groetjes,

Daantje

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Ratgevallen van Sigrid van Dort

#5 Bericht door Daantje » za dec 17, 2011 1:21 pm

Wilde er nog iets over "zeggen".

Waarom ik het een goed boek vind om te lezen.

Want:

1. Vriend heeft het eerste gedeelte gelezen van het gratis E-boekje (en herkende iemand (uit zijn leven) erin). En het gedeelte: Het verraad van de omstanders daarvan vonden wij: De spijker op zijn kop.
Het gaat hier om een persoon waar hij heel erg tegen opgezien heeft. Maar best onder geleden heeft enzo. Had het niet zo zwart/wit op papier gestaan, dan weet ik niet hoe of wat nu hoor..
Hij herkende gaslighting (vast vaut gesgrefen), liegen, en nog veel meer.. (Van jongs af aan al.)
Het was bizar (voor vriend vooral), maar tegelijkertijd ook: Ik was niet gek! Daarom ben ik zo'n loser, dat ik niet durf te zeggen: Hallow, het gaat hier om mijn leven ja.. (Ja, gelukkig denkt hij nu zelfs zo niet meer).
Ondanks nu de omstandersveraders (zal ik maar zeggen), bloeien en groeien wij gewoon weer verder.

2. Het "verraad van de omstanders" was voor mij
van: Een licht wat eerst uit gedaan was, en om me heen met breinaalden (ja heb veel fantasie), puntige dingen een por hier, een prik daar. Niet wetende van wie maar vooral: Waarom.
Naar: Het licht ging aan, en ik zag waar vandaan en waarom en ging effe opzij voor al die prikkers en porrende lui.
Die ene (van de vele personen) persoon die vragen zelfs aan onze glazenwasser (en ook de hunne dus) of zijn vrouw (doktersassistente en dus ambsgeheim) aan meneer glazenwasser daarna aan hen kunnen vertellen wat sommigen mankeren enzo. Die zijn niet eens meer dronken van roddel en achterklap, dat zit nog wel een graadje erger in mekaar. Volgens mij leven ze ervoor. (Zoals een alcoholist leeft voor drank zeg maar. Even in eigen woorden).

3. En van de week hoorde ik van vriend: Je bent milder geworden. (Dit bedoelde hij: NA het lezen van dat boek). De eerlijkheid gebied mij, dat ik - in lichte vorm - zeer zeker ook dingen van mijzelf heb herkent. (Waar je mee om gaat (waar je mee om ging), word je mee besmet? Op zijn minst een beetje?)
Ik wil helemaal niet lijken op een narcist of omstanderverrader (even in eigen woord). Zelfs niet een heel klein beetje. Voor mij was het shocktherapie. Maar goeie shocktherapie. Ik BEN milder. Hij heeft gelijk.
Ja, natuurlijk ben ik ook milder vanwege het begrip (voor zijn (gewezen) gebrek aan moed om van zich af te bijten).
En het was ook shocktherapie omdat ik niet wilde geloven dat er geen mensen zonder geweten bestonden. Ik wilde (tot voor kort) geloven dat iedereen met een geweten geboren werd en die ook behield, en dat deze alleen door (incidenteel) verdoving kon worden uitgeschakeld (o.i.d.)
Daar heb ik o.a. minimaal 2 mensen tekort mee gedaan. Heb 1 van die mensen van de week (pas) gemeld, dat ze (of hij) gelijk had. Er zijn mensen zonder geweten. Nu geloof ik dat wel. Ze (of hij) heeft me altijd (in de waarde) gelaten. Ik kon het (denk ik) niet aan om dit te weten.
En dan heb ik nog een 4.

4. Ik denk dat de wereld een beetje beter word als zoveel mensen begrijpen hoe het nu zo in elkaar zit. (Dat deel). Er bloeien en floreren heel wat van dat soort mensen dankzij medelijden (o.i.d.) van iemand. M.a.g. meer slachtoffers.

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Ratgevallen van Sigrid van Dort

#6 Bericht door Daantje » vr jan 13, 2012 11:02 am

Natuurlijk heb ik niet de wijsheid in pacht. Maar dat is wat ik (momenteel) geloof. En dan heb ik nog 5. Hoe meer mensen er van af weten des te minder effectief worden ze!

Liefs,
Daantje

Plaats reactie