Oprah: Van 'wat mankeert je?' naar 'wat is er met je gebeurd?'

YouTube video's, de links en vertaling van de gesproken tekst.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Anna
Site Admin
Berichten: 18421
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

Oprah: Van 'wat mankeert je?' naar 'wat is er met je gebeurd?'

#1 Bericht door Anna » do mar 22, 2018 4:11 pm

Oprah: Van 'wat mankeert je?' naar 'wat is er met je gebeurd?' (7:23)

Oprah over de kernachtige vraag die leidt naar de aanpak van kindertijd trauma:
https://www.youtube.com/watch?v=gqu54ZlhINc

Ik heb dit stuk hier geplaatst omdat ik denk dat dit ook voor ons van cruciaal belang is. De vraag: 'wat is er met mij gebeurd waardoor ik ben zoals ik ben?' in plaats van te kijken naar: 'wat is er mis met mij?' (wat zovelen van ons doen).
Anna

Oprah aan tafel bij CBS This Morning, met John Dickerson, Bianna Golodryga en (haar beste vriendin) Gayle King.

Gayle: Later in de uitzending praten we over de nieuwe film 'A Wrinkle In Time' waarin Oprah een hoofdrol speelt. Voor de uitzending van CBS 60 Minutes ging Oprah naar Milwaukee, dat is waar zij zelf is opgegroeid, om iets te leren over de revolutionaire aanpak in die stad van kindertijd trauma. Ze sprak daar met Dr. Bruce Perry, een vooraanstaand expert op het gebied van kindertrauma. Hij heeft slachtoffers behandeld van gebeurtenissen zoals het bloedbad in Columbine High School. Hier volgt een stukje van die uitzending (60 Minutes):

0:40
Dr. Bruce Perry: Dezelfde gevoeligheid waarmee je als baby een taal leert, maakt je heel kwetsbaar tegenover chaos, bedreigingen, inconsequentie, onvoorspelbaarheid…
Oprah: Geweld.
BP: En geweld. Dus kleine kinderen zijn veel kwetsbaarder voor beschadigingen in hun persoonlijke ontwikkeling dan volwassenen.
Oprah: Dus als je bent opgegroeid in een emotioneel voedende en goed verzorgde omgeving is er een grotere kans dat je gezonde, goed functionerende hersenen hebt.
BP: Dat klopt.
Oprah: En als je bent opgegroeid in een omgeving met chaos, onzekerheid, geweld, verwaarlozing, dan werken je hersenen…..
BP: Anders. En vooral op zo'n manier dat je veel kwetsbaarder bent. Kinderen die zo opgroeien hebben een veel grotere kans op psychische problemen, slecht presteren op school…
Oprah: Eigenlijk op slecht functioneren in de wereld.
BP: Precies.
1:37

Ze bespreken waarom Oprah mee wilde doen met CBS 60 Minutes en wat ze daar naar voren wilde brengen. Iets wat een enorme impact heeft gehad op hoe zij omgaat met dingen in haar eigen leven, zoals haar school in Zuid Afrika, en alle filantropische dingen die ze wil gaan doen in de toekomst.

2:22
Oprah: Het heeft de manier waarop ik naar mensen kijk veranderd, en hoe ik kijk naar wat we doen in mijn school in Zuid Afrika.
2:37
Gayle: Dat is een heel belangrijk iets voor jou om te zeggen Oprah.
Oprah: Ja, het is enorm. Ik denk dat het heel belangrijk is voor onze cultuur. Wat ik me realiseer is dat veel hulpverleningsorganisaties, die kansarme en gehandicapte mensen willen helpen, mensen die onder bepaalde kansarme omstandigheden zijn opgegroeid, zich bezighouden met de verkeerde dingen. Want als je niet het trauma oplost, waardoor ze zijn zoals ze zijn, en wat letterlijk het functioneren van hun hersenen heeft veranderd, dus doordat ze zijn opgegroeid in een chaotische omgeving, als je niet dat trauma aanpakt, hou je je bezig met de verkeerde dingen. Er zijn allerlei banen-projecten en trainingsprojecten en al die dingen die we voor ze georganiseerd hebben, maar als je niet eerst het gat in hun ziel repareert, dat waar de wonden begonnen zijn, hou je je bezig met de verkeerde dingen. Dus dat besef heeft veel veranderd in de manier waarop ik mijn school manage, door dit item dat ik besproken heb bij 60 Minutes. Ik ben naar het bestuur van mijn school gegaan en heb gezegd: hé, we doen het helemaal fout! We moeten een 'trauma informed care institution' worden. Een instituut dat zorg heeft voor de trauma's van de deelneemsters.

3:49
Bianna: De War Child Welfare afdeling in Milwaukee zei zelfs dat ze hun benadering van kinderen hebben veranderd van: 'wat is er aan de hand met je?' naar: 'wat is er gebeurd?'
Oprah: Ik moet zeggen: het is precies DIE verandering van vraagstelling die het bij mij deed, waar mijn hele wezen op reageerde. Want we zien aldoor allerlei jongeren die zich misdragen, 'jeugddelinquenten' noemen we ze, en de vraag die we werkelijk moeten stellen over zo'n jongen is niet 'wat is er met hem aan de hand?', maar: 'wat is er met hem gebeurd?' En dan de middelen hebben om dáármee aan de slag te gaan. De belangrijkste vraag die je aan wie dan ook kunt stellen is wat ik nu zeg - zelfs bij de schietpartij op Parklane Road - in plaats 'wat is er met die jongen aan de hand?' zeg ik nu: 'wat is er met die jongen gebeurd?'
4:33

Gayle: En het is ook een persoonlijk verhaal voor jou. Ten eerste omdat je in Milwaukee bent opgegroeid, waar je zelf trauma hebt opgedaan, je werd fysiek mishandeld, waar je openlijk over praat.
Oprah: Ja, ik heb genoeg slaag gehad om het fysieke mishandeling te noemen, maar zo werd het toen niet genoemd.
Gayle: Nu zou het wel zo genoemd worden.
Oprah: Ja, nu zou het wel zo genoemd worden.
Gayle: Je bent ook altijd open geweest over het sexueel misbruik dat je als kind hebt meegemaakt, veel mensen lijden daardoor aan PTSS. Ik verwonder me er vaak over, als je kijkt waar je bent opgegroeid, jij lijkt geen last te hebben van PTSS. Of denk je misschien dat dat wel zo is?
Oprah: Nee, zeker niet. Ik heb zeker geen PTSS. Echt niet. En de reden waarom niet, en ik heb die vraag ook gesteld aan Bruce Perry van het Child Trauma Institute, hoe komt het dat veel mensen, zoals ik, die zijn opgegroeid in een chaotische omgeving, daar goed uit zijn gekomen? Dat heeft te maken met de relaties die je daarnaast als kind hebt. Bij mij was dat bijvoorbeeld school. Dat was mijn toevluchtsoord. Daar vond ik mijn plek, door de leraren. Ieder kind heeft iemand nodig die zegt: 'ik geloof in jou, jij bent oké, het komt goed met jou', en dat kan een leraar zijn, of een coach, of iemand op zondagsschool...
John: Iemand die op een of andere manier van je hield.
Oprah: Ja, iemand die op een of andere manier van je hield.
John: Is de sleutel tot het opbouwen van deze emotionele structuur, het hebben van veerkracht en volharding? (resilience and grit) Dat dat is wat je moet ontwikkelen?
Oprah: Je kunt geen veerkracht en volharding opbouwen als je een groot gat in je ziel hebt!
John: Dat bedoel ik, dat moet worden opgebouwd bij hen die een trauma hebben.
Oprah: Ja. Maar je moet dus kijken naar: dit is wat er met mij is gebeurd, dit is waarom ik me zo gedraag, waarom ik zo snel boos word (kort lontje), dit is waarom ik me niet kan concentreren, het is moeilijk voor mij om een baan te houden, en nu ik dat begrijp, en dat is niet bedoeld als excuus, het is een verklaring. O, nou weet ik waarom ik me zo gedraag! (Oprah gaat zelfgenoegzaam naar achteren zitten) Het is fantastisch!
Gayle: Ik heb jou nog nooit zo enthousiast gezien als toen je die tape had gemaakt daarover.
Oprah: En ik heb heel veel verhalen gedaan in mijn leven, maar ik denk dat dit de kern is. Ik ben echt heel enthousiast dat 60 Minutes dit wilde doen. Dat ze mij dit lieten doen.
6:30

Bianna: Dit zou wel eens een revolutionair effect kunnen hebben (a game changer).
Oprah: Ja, ik denk ook dat dit revolutionair zal zijn. Ik wil dat mensen dit horen. Ik wil op tafel dansen en roepen: luister!
Gayle: Heb je ze moeten overtuigen?
Oprah: Nou, Jeff (Fager) kan behoorlijk kritisch zijn, 'laat me dat verhaal eerst maar eens zien'. En ik heb heel wat keren heen en weer gebeld met Rome Hartman, de producer. En uiteindelijk zei Fager, eh meneer Fager, 'ik denk dat we hier een verhaal hebben'. Dat is hoe het is gegaan.

Gayle: Oprah blijft nog even, we gaan zo praten over de film 'A Wrinkle In Time', en over haar eventuele presidentschap.
7:04

Plaats reactie