afkickverschijnselen?
afkickverschijnselen?
Ik probeer al heel lang mijn relatie te beëindigen, wat steeds maar niet lukt omdat ik hem niet los kan laten vanwege mijn relatieverslaving. Ben het boek "als hij maar gelukkig is" opnieuw aan het lezen en weet dat er deze keer iets gaat veranderen. Ik walg van de situatie en wat ik mezelf aandoe en begin ook steeds meer te begrijpen van mezelf. Ben nu behoorlijk dapper en wil niet weer opnieuw in valkuilen met hem vallen. Toch gisteren weer even een kopje koffie met hem gedronken. Sinds ik het boek lees en nu helemaal heb ik zo'n enorme last van hartkloppingen en hyperventilatie....niet te zuinig. Ik heb het idee dat ik zo dood neer kan vallen. Hebben meer mensen hier ervaring mee? ik herken wel het enorme leegtegevoel en geen doel meer hebben om voor te leven, maar dit is toch redelijk nieuw voor mij.
groetjes van Plien
groetjes van Plien
Hallo Plien. Ik denk dat zulke heftige verschijnselen niet ongewoon zijn. Wij noemen dat 'de 1000 volt'. Die term is afkomstig uit het boek van Robin Norwood, ik zal het citaat hieronder zetten:
Uit hoofdstuk 5 'Zullen we dansen?' van 'Als hij maar gelukkig is', bij het verhaal van Suzannah.
"Waarom is het zo moeilijk met deze relaties te stoppen als ze eenmaal begonnen zijn, om dag met je handje te zeggen tegen de partner die je alle pijnlijke stappen van deze destructieve dans mee laat dansen? Een vuistregel is: Hoe moeilijker het voor je is, een voor jou ongezonde relatie te beëindigen, des te meer bevat die relatie elementen van de strijd uit je jeugd. Als je te zeer liefhebt is dat omdat je probeert oude angsten, kwaadheid, frustratie en pijn uit je jeugd de baas te worden, en hiermee ophouden staat gelijk aan het opgeven van een prachtige kans om wat soelaas te vinden en om het kwaad dat je aangedaan is recht te zetten.
Hoewel dit onbewuste psychologische funderingen zijn die verklaren waarom je ondanks alle pijn zo'n sterke behoefte hebt om bij hem te zijn, doen ze de intensiteit van je bewuste ervaringen weinig recht.
De emotionele belasting die dit soort relatie, als deze eenmaal begonnen is, voor de betrokken vrouw met zich meebrengt kan moeilijk overschat worden. Wanneer zij probeert het contact met de man van wie ze te zeer houdt te verbreken, dan heeft ze een gevoel alsof er een pijn van duizenden volt door haar zenuwen raast en haar open wonden teistert. De oude leegte komt weer naar boven en trekt haar als in een draaikolk naar de plek waar de uit haar jeugd overgehouden angst om alleen te zijn nog steeds leeft, en ze is er zeker van dat ze in de pijn ten onder zal gaan."
Toen ik het boek aan het lezen was, waardoor ik besefte wat er met mij en mijn relatie aan de hand was, kwam ik in een soort ontreddering terecht. Een diepe angst om hem te verliezen. Ik heb meteen besloten het herstelplan te gaan volgen, die 10 stappen die beschreven worden in hoofdstuk 10. Ik ben meteen op zoek gegaan naar een zelfhulpgroep, zoals Robin Norwood adviseert. Een zelfhulpgroep met lotgenoten waarin je aan jezelf kunt werken op basis van een 12 stappen programma. Heb je daar al aan gedacht Plien? Robin Norwood zegt dat je deze problemen niet in je eentje kunt oplossen, niet met 'wilskracht'. Daarvoor is de lotgenotengroep belangrijk, en het 12 stappen programma, dat ook bij andere soorten verslaving gebruikt wordt.
Groet, Anna
Uit hoofdstuk 5 'Zullen we dansen?' van 'Als hij maar gelukkig is', bij het verhaal van Suzannah.
"Waarom is het zo moeilijk met deze relaties te stoppen als ze eenmaal begonnen zijn, om dag met je handje te zeggen tegen de partner die je alle pijnlijke stappen van deze destructieve dans mee laat dansen? Een vuistregel is: Hoe moeilijker het voor je is, een voor jou ongezonde relatie te beëindigen, des te meer bevat die relatie elementen van de strijd uit je jeugd. Als je te zeer liefhebt is dat omdat je probeert oude angsten, kwaadheid, frustratie en pijn uit je jeugd de baas te worden, en hiermee ophouden staat gelijk aan het opgeven van een prachtige kans om wat soelaas te vinden en om het kwaad dat je aangedaan is recht te zetten.
Hoewel dit onbewuste psychologische funderingen zijn die verklaren waarom je ondanks alle pijn zo'n sterke behoefte hebt om bij hem te zijn, doen ze de intensiteit van je bewuste ervaringen weinig recht.
De emotionele belasting die dit soort relatie, als deze eenmaal begonnen is, voor de betrokken vrouw met zich meebrengt kan moeilijk overschat worden. Wanneer zij probeert het contact met de man van wie ze te zeer houdt te verbreken, dan heeft ze een gevoel alsof er een pijn van duizenden volt door haar zenuwen raast en haar open wonden teistert. De oude leegte komt weer naar boven en trekt haar als in een draaikolk naar de plek waar de uit haar jeugd overgehouden angst om alleen te zijn nog steeds leeft, en ze is er zeker van dat ze in de pijn ten onder zal gaan."
Toen ik het boek aan het lezen was, waardoor ik besefte wat er met mij en mijn relatie aan de hand was, kwam ik in een soort ontreddering terecht. Een diepe angst om hem te verliezen. Ik heb meteen besloten het herstelplan te gaan volgen, die 10 stappen die beschreven worden in hoofdstuk 10. Ik ben meteen op zoek gegaan naar een zelfhulpgroep, zoals Robin Norwood adviseert. Een zelfhulpgroep met lotgenoten waarin je aan jezelf kunt werken op basis van een 12 stappen programma. Heb je daar al aan gedacht Plien? Robin Norwood zegt dat je deze problemen niet in je eentje kunt oplossen, niet met 'wilskracht'. Daarvoor is de lotgenotengroep belangrijk, en het 12 stappen programma, dat ook bij andere soorten verslaving gebruikt wordt.
Groet, Anna
ik heb zelfs een epileptisch insult gehad vanwege de angst toen ik erkende dat ik mijn destructieve relatie moest beeindigen. Er ging gewoon kortsluiting in mijn hersenen en ik viel om op straat 2 minuten na deze inzicht. En ja... daarna liet ik toch toe dat HIJ degene was die mij ging verzorgen. Ik kon hem niet loslaten....
en verder heb ik talloze fysieke pijnen en klachten gehad naast de angst en frustratie... het niet willen wakker worden in de ochtend. het leven waardeloos vinden, omdat Hij niet meer in mijn leven was... of HET.. de droom van wat het had kunnen zijn als als als.... Ik zit nu na dat het uit is 1/2 jaar met afkickverschijnselen. Af en toe is het bijna weg maar dan wordt het weer door iets getriggert en ben ik weer helemaal in de ban van mijn obsessie. Maar met de tijd gaat het wel beter en na 3 maanden begon mijn leven wel weer de moeite waard te worden. Nu moet ik uitkijken met verleidingen. Ik heb alle romantische contacten afgebroken en leef nu helemaal clean al 4 1/2 maand. Lekker rustig 
aafkick verschijnselen
hallo ik ken het toen mijn stiefvader op sterven lag hart kloppingen ect,nou ik zelf slachtoffer ben van huishoudelijke geweld ,zit ik bij aal anon omdat geen noorwood groep is in de buurt ,in de knop met mijn verslaving ,jetje zeg wat is dat moeilijk de keuze makken en eng.
ps soory voor mijn niet foutlose nederlands ben pools van kom aaf groetjes sylwia
ps soory voor mijn niet foutlose nederlands ben pools van kom aaf groetjes sylwia
ontweningsverschijnselen
Ja dames het idee dat je stikt,je hart gaat tekeer en noem maar op..............nee niemand word gek,het heet rouwen in snelheids trein zeg maar,maar het komt goed ,nieman d kan jouw gellukig makken ale jij zelf dat kan.Met dag aan dag,uur aan uur.
Het is een tijdje geleden dat ik op deze site zat....paar maanden alweer. Inmiddels net een paar weken geleden mijn relatie beëindigd en gestart met de deelname aan een zelfhulpgroep. Dat sterkt me in mijn besluit. Daarnaast een eendaagse coaching gedaan in juni en merk ook dat ik het verslag in eerste instantie vrij snel naast me neerlegde oftewel helemaal in een boek van Ingeborg Bosch dook om vervolgens helemaal door elkaar gehusseld te zijn en niet meer wist waar ik moest beginnen. Na een behoorlijk wanhopige periode waarin ik echt dacht krankzinnig te worden en totaal geen uitweg meer vond, heb ik een voorzichtige stap gezet en de volgende oefening vanavond gedaan. Ik kreeg een sms-je van hem dat hij zich zorgen om mij maakte omdat hij steeds maar niets van mij hoorde. Ik heb dit duidelijk aangekondigd, maar in het verleden toch elke keer weer contact toegestaan. Nu niet of nauwelijks. Ik had de neiging hem gerust te stellen dat alles hier oke is (heel hard aan het werk en soms helemaal niet oke, maar dat hoeft hij niet te weten). Tweede gedachte was: moet ik hier wel op reageren? dit is weer een vorm van contact zoeken wat ik niet wil. Iemand om steun gevraagd van de zelfhulpgroep. Zij hielp me om stil te gaan zitten, kijken wat ik voel en wanneer had ik datzelfde gevoel vroeger ook. Ik was verbaasd, maar vrij snel kwam ik via hem bij mijn gevoel van vroeger waarin ik niet gehoord en gezien werd. Au au au, en klein stukje heling. Dat is een heel mooi begin waar ik heel blij mee ben.
Hallo Plien. Heb je mijn stuk 'Mijn methode, Anna' al gelezen? Daarin staat onderaan de oefening voor dwangmatigheid. Misschien kun je daar ook iets aan hebben. Die lijkt een beetje op wat jij hier beschrijft (gaan zitten, kijken wat je voelt en wanneer je datzelfde gevoel vroeger ook had).
http://www.norwoodgroep.nl/forum/viewtopic.php?t=462
Groeten, Anna
http://www.norwoodgroep.nl/forum/viewtopic.php?t=462
Groeten, Anna
Hallo Anna, ik heb het artikel uitgeprint en zal het zo eens rustig lezen. Heb jij toevallig ook een artikel over emoties en het verschil met gedachten. Ik vind het verschil hierin erg lastig. Vaak denk ik dat ik het over een gevoel heb en dan blijkt het toch weer een gedacht te zijn. Met name als je wilt oefenen in gevoel, is het misschien een handig hulpmiddel om een lijstje van emoties erbij te hebben. Ik heb het ooit eens ontvangen met allemaal smileys, maar heb het helaas niet meer. Alvast bedankt voor de moeite!
Ik heb geen artikel over het verschil tussen emoties en gedachten. Ik denk dat dat iets is wat je al ervarend moet leren. Bijvoorbeeld iedere dag de oefening doen te gaan zitten en te gaan voelen wat je voelt, en die gevoelens dan gaan opschrijven. Toen ik met het Norwood-programma begon heb ik het besluit genomen iedere dag in mijn dagboek te schrijven over de dingen die ik die dag meemaakte en wat ik daarbij voelde. Dat was een manier om aandacht en erkenning te (leren) geven aan mijn gevoelens en behoeften, en zo heb ik veel geleerd over mijn gevoelens en emoties en behoeften en grenzen. Dus eigenlijk over wie ik werkelijk was.Plien schreef:Hallo Anna, ik heb het artikel uitgeprint en zal het zo eens rustig lezen. Heb jij toevallig ook een artikel over emoties en het verschil met gedachten. Ik vind het verschil hierin erg lastig. Vaak denk ik dat ik het over een gevoel heb en dan blijkt het toch weer een gedacht te zijn. Met name als je wilt oefenen in gevoel, is het misschien een handig hulpmiddel om een lijstje van emoties erbij te hebben. Ik heb het ooit eens ontvangen met allemaal smileys, maar heb het helaas niet meer. Alvast bedankt voor de moeite!
Ik heb een oefening gevonden in het Themaboek voor de Norwoodgroep waar je misschien iets aan kunt hebben:
OEFENING 'HOE VOEL IK MIJ IN DIT CONTACT / IN DEZE RELATIE?' Anna Schmitz
Neem een stuk stevig papier of karton van A4 formaat en snijd hieruit kaartjes van 3 x 3 cm. Het is de bedoeling dat je op deze kaartjes de namen schrijft van alle personen met wie je contact hebt, of die op welke manier dan ook een rol spelen in je leven. Zet op ieder kaartje één naam. Op één kaartje zet je 'IK'. Door verschillende kleuren te gebruiken kun je onderscheid aanbrengen in bijvoorbeeld: mannen en vrouwen, vriend(inn)en en zakelijke contacten, je therapeut(e), leden van je zelfhulpgroep enz.
Oefening:
Leg het kaartje 'IK' in het midden op tafel neer en leg er vervolgens de andere kaartjes in een kring omheen, afhankelijk van de vraag die je jezelf stelt. Bijvoorbeeld: Bij wie voel ik me het meest op mijn gemak? Bij wie voel ik mij het meest geaccepteerd zoals ik ben? Van wie krijg ik de meeste aandacht op de manier die ik prettig vind? Van wie de meeste waardering, respect? Met wie heb ik het meest contact? Met wie zou ik graag het meest contact willen hebben? De kaartjes met de personen die het meest aan je vraag voldoen leg je in een kleine cirkel om je IK-kaartje heen. Die er minder aan voldoen leg je in een grotere cirkel verder van je IK-kaartje af. En die helemaal niet aan de vraag voldoen, leg je aan de rand van de tafel.
Door deze oefening regelmatig te doen train je jezelf je eigen gevoelens en behoeften wat betreft het contact met anderen bewust te worden en serieus te nemen. Bovendien zie je op welke manier je gevoelens ten opzichte van deze mensen veranderen in de loop van je eigen groeiproces.
Om erachter te komen welke gevoelens je precies ervaart in een bepaalde relatie of contact kun je de volgende 'checklist' gebruiken.
CHECKLIST 'HOE VOEL IK MIJ IN DIT CONTACT / IN DEZE RELATIE?' Anna Schmitz
Op mijn gemak, rustig, ontspannen, ik kan mezelf zijn
Ik hoef niet op mijn hoede te zijn om mijn grenzen te bewaken
Waardering en respect voor mezelf, voor wie ik ben
Respect voor mijn gevoelens en mijn grenzen
Waardevol, een positief zelfbeeld
Vertrouwen in mezelf
Greep op wat er gebeurt
Gelijkwaardig, volwaardig
Verantwoordelijk
Liefdevol, warm, accepterend
Vertrouwen in hem/haar
Eerlijk, oprecht, ik heb niet de neiging eromheen te draaien
Openhartig
Ik kan zowel mijn positieve als mijn negatieve gevoelens uiten
Vrolijk, humoristisch, in mijn element
Vrij
In de ban van bijzondere aantrekkingskracht, uit mijn evenwicht
De neiging me uit te sloven, aandacht te trekken, mezelf te bewijzen
Onrustig
Onbehaaglijk
Ongemakkelijk, krampachtig
Onzeker, onhandig, geen zelfvertrouwen
Klein, onbelangrijk, minder dan de ander
Afhankelijk, behoeftig
Hulpeloos
Niet volwaardig
Machteloos
Geen greep op wat er gebeurt
Verward
Schuldig
Niet goed genoeg, te kort schieten, alsof ik het steeds verkeerd doe
Schaamte
Angstig, onveilig
Overspoeld, overdonderd
Meegesleurd
Beklemd, geclaimd
Onder druk, dingen doen die ik eigenlijk niet wilde
Ik moet op mijn hoede zijn om mijn grenzen te bewaken
Eenzaam
Zo vaak afgewezen, in de steek gelaten
Wantrouwig
Jaloers
Boos, rancuneus, vijandig
Cynisch
Beschuldigend
Therapeutiserend, bevoogdend, bedillerig, de neiging hem/haar wijze raad te geven, hem/haar te vertellen wat hij zou moeten doen
Een soort moederfiguur
Verantwoordelijk voor wat hij/zij doet
Degene die de problemen heeft van ons twee
Zwaarmoedig
Gefrustreerd
Wanhopig
Groeten, Anna
Hallo Anna,
Dank je voor je reactie! Ik denk dat ik eerst nu even prioriteiten ga stellen wat betreft mijn oefeningen en eerst ga bijhouden elke dag wat ik mee maak en wat dat met me doet. Misschien lijkt het veel onderstaande oefening, maar in ieder geval heb ik er al veel aan op dit moment om voorbeelden te lezen van gevoelens.
Dank je wel!
Dank je voor je reactie! Ik denk dat ik eerst nu even prioriteiten ga stellen wat betreft mijn oefeningen en eerst ga bijhouden elke dag wat ik mee maak en wat dat met me doet. Misschien lijkt het veel onderstaande oefening, maar in ieder geval heb ik er al veel aan op dit moment om voorbeelden te lezen van gevoelens.
Dank je wel!
-
Flowergirl
3 minuten ademruimte
Wat mij vaak helpt als het lastig is om bij mijn gevoel te komen.
Of om gevoelens te ervaren maar niet weten wat het is.
En om ook een stuk rustiger te worden, bij chaotische gedachtes,
of gevoelens is de 3 minuten ademruimte.
Het is de downloaden via deze link:
http://www.mbcttrainingen.nl/audiobestanden.html
Het kost je daadwerkelijk maar 3 minuten.
En een wereld van verschil.
Lieve groet!
Of om gevoelens te ervaren maar niet weten wat het is.
En om ook een stuk rustiger te worden, bij chaotische gedachtes,
of gevoelens is de 3 minuten ademruimte.
Het is de downloaden via deze link:
http://www.mbcttrainingen.nl/audiobestanden.html
Het kost je daadwerkelijk maar 3 minuten.
En een wereld van verschil.
Lieve groet!
Lieve Plien,
Zo herkenbaar ik kreeg paniekaanvallen toen ik hem weer zag na een heerlijke tijd van rust.
Liet me toch weer verleiden en me lijf zij echt STOP met 1000 volt.
Gelukkig dat ik in een groep zit waardoor ik nu weet wat dat gevoel is en dat ik er rustig voor ga zitten het leven gaat namelijk echt door na dat gevoel. sterkte
Zo herkenbaar ik kreeg paniekaanvallen toen ik hem weer zag na een heerlijke tijd van rust.
Liet me toch weer verleiden en me lijf zij echt STOP met 1000 volt.
Gelukkig dat ik in een groep zit waardoor ik nu weet wat dat gevoel is en dat ik er rustig voor ga zitten het leven gaat namelijk echt door na dat gevoel. sterkte