Betere relatie's

Voor reacties en suggesties e.d.
Bericht
Auteur
Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Betere relatie's

#1 Bericht door Daantje » vr mei 24, 2013 11:00 am

Dag allemaal,

Sommigen van jullie kennen me goed anderen misschien niet of wat minder goed. Degene die mij goed kennen weten waarschijnlijk dat ik altijd een fascinatie heb gehad voor het verschijnsel ‘relaties’. Wat maakt dat de ene persoon wel goede relaties aan kan gaan en de ander (ik) niet of moeizaam? En waarom gaat het tussen mensen zo vaak mis? Niet in de laatste plaats omdat ik er zelf natuurlijk zo vaak mee worstelde.

Een paar jaar geleden bedacht ik voor mijzelf een methode die mij zou kunnen helpen in het verbeteren van het contact met anderen. Ik gaf het de naam ‘Het tuintjesidee’. Toen ik dat idee aan anderen vertelde en merkte dat zij enthousiast waren en het ook hen hielp, ben ik heel voorzichtig begonnen om mijn inzichten op te schrijven.

En nu is het dan zover. Het boek is bijna af. Ik hoop natuurlijk dat het ook zal worden gepubliceerd en daar zou ik graag jullie hulp bij vragen. Het manuscript staat op http://www.tenpages.com/manuscript/tuin ... n_je_hoofd. Je kunt er zelfs voor € 5,- per stuk een aandeel in kopen (waar je minimaal €4,- van terug krijgt, als het niet zal worden uitgegeven, maar dat verwacht men niet) om me op weg te helpen. Als het wordt uitgegeven, ga jij ook verdienen met de boekverkoop!

Ik hoop dat jullie me allemaal willen steunen want ik geloof echt dat heel veel mensen iets aan het boek kunnen hebben. Het laat op een eenvoudige en toegankelijke manier zien wat in de relatie met anderen je rechten en plichten zijn en hoe je je ten opzichte van anderen assertief op kunt stellen en effectiever kunt communiceren met elkaar. Mij heeft het o.a. geholpen om in relaties met anderen steviger in mijn schoenen te staan en ik denk dat dit voor veel andere mensen kan gelden.

Diana

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Betere relatie's

#2 Bericht door Daantje » vr mei 24, 2013 2:24 pm

Gezellig. Ze hebben de 10 pagina's van mijn boek verplaatst.

Naar hier: http://www.tenpages.com/manuscript/tuin ... n_je_hoofd

Anna
Site Admin
Berichten: 18422
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#3 Bericht door Anna » vr mei 24, 2013 4:31 pm

Wat leuk Daantje. Ik wens je heel veel succes!
Groetjes, Anna

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#4 Bericht door Daantje » vr mei 24, 2013 4:52 pm

Wat lieieief,

Dank je wel!

xxx

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Feedback

#5 Bericht door Daantje » vr mei 31, 2013 1:39 am

Het is wel een beetje naar beneden scrollen om 10 bladzijden van het (mijn) boekje te lezen:

http://www.tenpages.com/manuscript/tuin ... oofd/lezen

Viel niet mee allemaal. Het zijn nu 180 blz. ongeveer, zonder voorstukjes e.d. Nog 2 hoofdstukken te gaan.
Maar wat ik vragen wilde, ik kan wel wat feedback gebruiken. Hoe kritischer hoe beter.

Bij voorbaat dank en 'zegt het voort' (zei deze zeer onzakelijke counsellor, euh,,, nooit eerder commercieel bezig geweest namelijk en ligt me ook NOG niet zo heel erg eigenlijk. Voelt als uit die comfortabele stoel stappen. Liever bleef ik lekker lui in die stoel zitten. Ha ha. :lol: )..

Fijnsss en bij voorbaat dank!

Daantje

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#6 Bericht door Daantje » di jun 04, 2013 11:02 am

Lieve lotgenoten,


Allereerst wil ik kwijt, dat ik nooit iets zakelijks naar mijzelf toe heb gedaan en stijf sta van de stress. Nu raadde iedereen mij aan om minimaal 10 pagina's van mijn boekje op Tenpages te zetten. Dat heb ik, even geleden, gedaan zoals jullie weten.

Via
http://www.tenpages.com/manuscript/tuin ... lezen/7034
en via
http://www.tenpages.com/manuscript/tuin ... lezen/7035
zijn er nu 12 bladzijden meer te lezen. Het is ook te downloaden als PDF, dan zijn de lettertjes niet zo klein.

Ik heb het óók geschreven omdat ik graag de Nederlanders gelukkiger zie dan ze in het algemeen op mij overkomen, mensen aan willen steken daarin en ook hoffelijker naar elkaar wil proberen te krijgen.
Het boekje is herschreven door Hedwig van Lier, een echte schrijfvirtuoos, en zij en ik denken dat het een hype wordt. Zou toch leuk zijn als jullie daar aandeel aan hebben gehad.

Maar als jullie het wel een goed manuscript vinden maar geen aandeel willen/kunnen hebben, dan hoop ik dat jullie het doorsturen naar zoveel mogelijk mensen als jullie maar kunnen en durven.

Bij voorbaat bedankt!


Diana, Daantje - nooit eerder commercieel geweest en echt stijf van de stress. :shock:

jessie3
Berichten: 1908
Lid geworden op: di jan 02, 2007 10:43 pm
Locatie: Gelderland

#7 Bericht door jessie3 » di jun 04, 2013 2:43 pm

Lieve Daantje,

Ik vind het kei stoer 8) wat je doet. Ik zal deze week kijken of ik een gaatje heb om je pagina's te lezen. En er misschien ook nog wat van te vinden (ook spannend :wink: )

Liefs Jessie

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#8 Bericht door Daantje » di jun 04, 2013 2:59 pm

Graag. Heel graag. Super van je! (Daan, nog altijd merendeel stresskip :D )

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#9 Bericht door Daantje » wo jun 05, 2013 11:13 am

Iemand van Tenpages wil me interviewen en dat op de site zetten. Brrrrr :D

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#10 Bericht door Daantje » wo jun 19, 2013 12:36 pm

Het interview zoals ik hem doorgestuurd heb. Zal iets anders zijn dan zoals ze hem plaatsen.

Interview met ******* – Tuinieren in je hoofd


1. Wat zijn volgens jou de grootste problemen waar men (tegenwoordig) mee kampt. Welke problematiek constateer je om je heen?

Het grootste probleem van deze tijd is dat we, door alle technische ontwikkelingen, zijn gaan geloven dat het leven maakbaar is. We zijn ervan overtuigd geraakt dat, als we maar goed onze best doen en er hard voor werken, alles kunnen bereiken. Het gevolg is dat we onze gevoel van eigenwaarde zijn gaan relateren aan de successen die we hebben behaald: een goede baan, een groot huis, een gezin, het aantal vrienden dat we hebben. Dat gevoel van eigenwaarde willen we koste wat het kost behouden en daarom gaan we vaak voorbij aan onze werkelijke behoeftes en doen we dingen die niet in relatie staan met wie wij werkelijk zijn, met alle gevolgen van dien.


2. Welke persoonlijke ervaringen hebben jou geholpen met het schrijven van Tuinieren in je hoofd?

Als kind had ik geleerd dat ik pas de moeite waard was, als ik andere mensen hielp. Hierdoor had ik de neiging om me obsessief met anderen bezig te houden. Toen ik dat eenmaal inzag, probeerde ik uit die negatieve rol te stappen, maar ik merkte hoe moeilijk dat was. Met Tuinieren in je hoofd kon ik voor mijzelf duidelijk krijgen wat bij mij hoort en wat ik bij een ander mocht laten. Maar ook de ervaring dat mensen in mijn omgeving hun levenswijze aan mij proberen op te leggen, hebben mij geholpen bij het schrijven van dit boek en om stand te houden aan mijn eigen levensvisie.
3. Hoe werkt de metafoor van ‘de tuin’ en het ‘tuinieren in je hoofd’ precies?
Ieder mens heeft het recht om te zijn wie hij is. Je hebt het recht om te denken wat je denkt, te voelen wat je voelt en te verlangen wat je wilt. Toch vinden we het vaak moeilijk om ons dat recht ook toe te eigenen en laten we ons, bewust of onbewust, beïnvloeden door de normen die er in de maatschappij of bij een ander heerst. De metafoor van een tuintje maakt in één oogopslag duidelijk of en in welke situaties daar sprake van is. Het werkt omdat het heel eenvoudig is.



4. Een quote uit je manuscript is: “Wat we nodig hebben is een stuk gereedschap dat ons helpt uit een instinctieve reactie te stappen” Hoe ziet dat gereedschap er volgens jou uit en hoe helpt het

Het gereedschap is de metafoor voor van de tuin. Wanneer we ons bedreigd voelen (bijvoorbeeld omdat de ander ons het gevoel geeft dat we niets waard zijn) komt ons instinctieve brein in actie en reageren we als in een reflex. We kunnen niet meer goed nadenken en daardoor kunnen we niet meer goed beoordelen of we in onze recht staan of niet. De metafoor van het tuintje helpt ons om dat heel snel en op een eenvoudige manier te bepalen.


5. Wat is volgens jou de kern van het bestaan?

Leven naar je eigen constitutie en naar de persoon die je bent. Daarvoor is het belangrijk dat je je eigen waarden volgt en niet die van een ander. Of, om in de metafoor van het boek te blijven: dat je je tuintje inricht zoals jij dat wilt en dat niet aan een ander over laat. Dat is toch wat wij mensen vaak doen.


6. Hoe kan je als persoon het beste een negatieve rol achter je laten?

De oorsprong van een negatieve rol ligt vaak in je jeugd. Als kind heb je geleerd dat je op een bepaalde manier moet gedragen, om erkenning te krijgen van mensen die belangrijk voor je zijn. Die strategie gebruik je nog steeds als je volwassen bent. De eerste stap om een negatieve rol te doorbreken is je te realiseren dat je ook zonder de erkenning van anderen, mag zijn wie je bent. Alleen al het feit dat je geboren bent, geeft jou bestaansrecht. Dus ook als je niet aan de eisen (of normen en waarden) van anderen voldoet, heb je het recht om hier te zijn.


7. De dramadriehoek. Kan je daar iets meer over vertellen?

De dramadriehoek is in de jaren zestig ontworpen door Stephen Karpman. Het is een visuele weergave van de aangeleerde gedrags- en communicatiepatronen tussen mensen. Deze driehoek kenmerkt zich door het feit dat men er als het ware in ‘gevangen’ wordt en dan steeds een keuze heeft uit drie mogelijkheden de rol van Redder, Aanklager of Slachtoffer. Sinds de jaren zestig wordt de theorie van Karpman door coaches en therapeuten vaak gebruikt om relaties en communicatiepatronen tussen bijvoorbeeld werknemers of leden van een gezin te verbeteren. Mijn ervaring is echter dat de theorie van Karpman weliswaar inzicht biedt, maar onvoldoende gereedschap aanreikt waarmee je ook daadwerkelijk uit de dramadriehoek kan stappen. Met Tuinieren in je hoofd wil ik dit verhelpen.

8. Bij zo’n tuintje horen ook rechten en plichten. Wat zijn de belangrijkste regels?

De vier regels staan beschreven in de pagina’s die ik op de site heb gezet. Wanneer mensen willen weten wat ze inhouden, kunnen ze dat daar lezen. Wat ik hier nog wel wil vermelden is dat de regels geen wetten zijn. Bij overtreding volgt geen sanctie. Wel is het zo dat de regels je helpen bij het inrichten van je eigen leven volgens de waarden die bij jou horen.



9. Wat is de kern van jouw theorie?

Assertiviteitstrainingen zijn waardeloos wanneer je niet weet voor welke zaken je mag en zelfs moet opkomen. Tuinieren in je hoofd geeft inzicht in het ‘mijn en dijn’. Dat klinkt heel simpel, maar wanneer je het boek leest zul je merken hoe moeilijk dat vaak nog is. We laten de ander veel vaker in ons tuintje komen of wroeten veel vaker in dat van een ander dan we zelf denken.

10. Wat is de boodschap van jouw verhaal en wat wil je graag met je manuscript bereiken?

De boodschap van mijn verhaal is dat we in de eerste plaats verantwoordelijk zijn voor onze eigen levens. Pas wanneer we onze eigen zaken op orde hebben, kunnen we op een effectieve manier zorgen voor een ander. Maar voordat we onze eigen leven in kunnen richten moeten we eerst weten hoe we willen dat deze eruit ziet. Wat zijn onze waarden, onze wensen en behoeftes? Mijn grote droom is dat iedereen daar inzicht in krijgt en zich gaat uiten en leven naar wie hij of zij werkelijk is. Op die manier zal de maatschappij veel minder wrokkig en veel hoffelijker worden.

11. Hoe ben je bij de website TenPages.com gekomen?

Ik ken iemand die als aandeelhoudster al betrokken is bij Tenpages. Zij wees me op deze mogelijkheid.

12. Waar en wanneer schrijf je het liefst?

Het grootste gedeelte van mijn tijd gaat niet zozeer op aan schrijven, maar vooraal aan het uitdenken van de theorie. Daar ben ik vrijwel altijd en overal mee bezig: tijdens de afwas, in de auto of terwijl ik stofzuig. Wanneer ik alles heb uitgedacht schrijf ik het zo goed mogelijk op. Daarna maakt Hedwig van Lier, mijn gost-writer, er een mooi verhaal van.

13. Stel: je behaalt de 2.000 aandelen in je manuscript ‘Tuinieren in je hoofd’. Hoe ziet de dag eruit dat je 2.000 aandelen behaalt?

Wow! Ik weet niet hoe mijn dag er dan precies uit ziet, ik weet wel dat ik op die dag heel gelukkig zal zijn. Niet alleen omdat mijn eigen droom dan uitkomt, maar ook omdat ik dan de kans krijg om nog veel meer mensen te bereiken. Ik geloof echt dat heel veel personen iets kunnen hebben aan ‘Tuinieren in je hoofd’ en dat veel mensen ermee geholpen zullen zijn.

jessie3
Berichten: 1908
Lid geworden op: di jan 02, 2007 10:43 pm
Locatie: Gelderland

#11 Bericht door jessie3 » wo jun 19, 2013 10:24 pm

Wat mooi Daantje ! Dank je voor het delen. :D
Liefs Jessie

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#12 Bericht door Daantje » do jun 20, 2013 1:25 am

Dank je Jesse.. Ik hoop dat ik de 2000 aandelen en 100 aandeelhouders haal. :D

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#13 Bericht door Daantje » za jun 29, 2013 11:36 am

Wat een ongelooflijk mooie recensie heb ik van (een) 'fan' gehad. Dank je wel en ik zal het ook doorgeven aan de herschrijfster.

:D

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#14 Bericht door Daantje » za jun 29, 2013 11:37 am

P.s.: En hartverwarmend. Nog eens dank! :D

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Interview

#15 Bericht door Daantje » di jul 09, 2013 2:09 pm

Interview met een relatieverslaafde dame in herstel :D

http://www.tenpages.com/interview/247/t ... n_je_hoofd

Ik heb besloten, dat iedereen die meer dan 3 aandelen koopt het boekje van me krijgt als het via Tenpages uitgegeven wordt en NAdat het is uitgegeven. Dat vind ik mijn lotgenoten waard. Ik heb wel even (via Tenpages) een berichtje nodig, waar het boek dan naar toe moet. Dan kopieer ik dat, en als het uitgegeven is via Tenpages, dan stuur ik iedereen (met meer dan 3 aandelen) het boekje toe.

Het is herschreven, en dat heeft Hedwig (van Lier) echt heel erg leuk gedaan. Het is dus niet mijn schrijfstijl. Ook heeft ze bij het interview geholpen. Is mijn tekst in haar schrijfstijl. Een echte schrijfvirtuoos vind ik.

Hier gaat het trouwens zo goed, dat ondanks zware chronische pijn (door spina bifida) ik in een hardloopschema ben geplaatst via de fysiofitness. Ook daar ben ik trots op.
Ook de relatie gaat nog altijd heel erg goed. Ik blijf goed bij de les :D . Eigenlijk gaat alles heel goed, behalve dat ik tijd te kort kom.

Veel goeds, een mooi Tuintje gewenst,

Diana

P.s.: Zegt dit voort, zegt dit voort :D :D

Plaats reactie