Twaalfstappengroepen

Voor reacties en suggesties e.d.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Twaalfstappengroepen

#1 Bericht door Daantje » vr feb 26, 2016 9:13 pm

Dag allemaal,

Het komt nog wel eens voor, in de 12 stappengroepen, dat er toch wordt geadviseerd of onderbroken. Ineens realiseerde ik me volop waarom dat nu juist traditie is en de kracht van het herstel van verslaafden of hun omgeving (Al-Anon, Al-Anon/ACA Anonieme Alcoholisten (AA), Norwood, CoDa, etc). Zelfs als iemand bijvoorbeeld een soort regel overtreedt, dan is het goed om te leren niets anders te doen dan het zelf niet te doen. Dan het zelf anders te doen. Het is niet aan jou om die ander op iets te wijzen. Het is aan jou om op jezelf te letten (Norwoodsysteem, Tuintjesidee). Weeral: wees het licht en niet het licht in laten zien, werkt velen malen beter! De ander wordt vanzelf aangestoken.

Dat wilde ik graag even kwijt, tussen het studeren door.

Ja, het gaat goed. De eerste 9 binnen. Helaas een onvoldoende voor voorgesprek. Al zo vaak gedaan, maar voor hypnotherapie niet goed, denk ik. Iets af te leren en iets aan te leren. Altijd moeilijker.. Maar verder,,,,, deze relatieverslaafde in herstel heeft nog altijd een heerlijke relatie. We groeien en bloeien wat af! Dus het gaat goed. Heel goed!

Groet en hold on! Het is het waard!

XXX
Daantje

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Twaalfstappengroepen

#2 Bericht door Daantje » vr feb 26, 2016 9:58 pm

Wat ik nog vergeet, ook in de relaties buiten het Norwoodprogramma, met name natuurlijk de liefdesrelatie, is het pure praktijkoefening. Vaak zijn er ouder-kind relaties (soms afgewisseld van rol, met vaak een favoriete rol). Om in een volwassen rol te geraken, is het nodig om alleen aan je eigen proces te werken. Niet aan die van een ander. Dus niet onderbreken, niet adviseren. Nooit tijdens de meeting. Liefst ook niet daarna.

Komt vanzelf goed, zonder dat advies of de onderbreking!

Plaats reactie