narcisme???

Voor reacties en suggesties e.d.
Bericht
Auteur
Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: ook ik heb te maken met een narcist

#16 Bericht door Daantje » wo dec 28, 2011 4:43 pm

aajmtoekjoet schreef:mijn ex is een narcist, nu is mijn vraag , moet ik hem confronteren of gewoon uit mijn leven bannen ?
ik wil hem helpen maar ben bang dat hij me toch maar gaat uitlachen en niet gaan inzien dat hij deze stoornis heeft..
http://www.ratgevallen.nl/pagina73.html
Volgens mij gaat confronteren niet werken Aajmtoekjoet.
Sterkte..
Daantje

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: ook ik heb te maken met een narcist

#17 Bericht door Daantje » do mar 08, 2012 12:44 pm


mart
Berichten: 474
Lid geworden op: vr feb 18, 2011 12:03 pm
Locatie: noorden vh land

#18 Bericht door mart » zo mar 11, 2012 1:15 pm

Daantje, heel erg bedankt voor de link!
Ik ben daar verbijsterende waarheden tegen gekomen, die voor mij veel, zo niet alles, verklaren van wat ik heb meegemaakt met mijn exvriend. Wolf in schaapskleren.
Dit is een nieuwe stap in mijn rouwproces!

groetjes, Mart

mart
Berichten: 474
Lid geworden op: vr feb 18, 2011 12:03 pm
Locatie: noorden vh land

#19 Bericht door mart » zo mar 11, 2012 1:19 pm

Anna schreef:Ik vind het oké dat hier op dit forum verwezen wordt naar teksten en websites over narcisme, omdat er 'Norwood-vrouwen' zijn die vallen op het soort mannen dat omschreven wordt met de term 'narcist'. Maar ik wil er daarbij wel op wijzen dat dit een forum is voor vrouwen die te kampen hebben met relatieverslaving en die aan zichzelf en hun eigen problemen en verslaving willen werken. Een aantal van de kenmerken die worden gegeven bij de beschrijving van wat narcisme is herken ik ook als kenmerken van Norwood-vrouwen. Het kan goed zijn om ongezonde trekken bij anderen te kunnen herkennen, vooral bij mannen, zodat je afstand kunt houden en ervoor zorgen dat zij jou niet kunnen beschadigen met hun ongezonde patronen. Maar het belangrijkste denk ik is toch om de aandacht te vestigen op je eigen ongezonde patronen, en daaraan te werken. Als je zelf gezonder wordt en deze ongezonde patronen zelf van binnenuit kunt herkennen (in jezelf) zul je ze vanzelf ook makkelijker bij anderen herkennen en kunnen leren om voldoende afstand te bewaren van mensen die te kampen hebben met een persoonlijkheidsstoornis zoals narcisme, zodat ze jou niet kunnen beschadigen.

Ik wil vragen om op dit forum met respect over onze medemens te praten, ook over mensen die een persoonlijkheidsstoornis hebben en daardoor zelf op een destructieve en respectloze manier met anderen omgaan. Het is onze eigen verantwoordelijkheid onszelf te beschermen tegen de ongezonde gedragingen van andere mensen.

Vriendelijke groeten,
Anna Schmitz
Een belangrijke aanvulling! Dank!
Mart

Daantje
Berichten: 1721
Lid geworden op: di apr 18, 2006 5:32 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

#20 Bericht door Daantje » zo mar 11, 2012 10:22 pm

Er wordt ook vaak gezegd, dat mensen met NPS niet in therapie willen en dat het geen zin heeft als zij (wel/niet) gedwongen gaan, maar ik geloof daar niet voor de volle 100% in.
Ervaring van collega's.
Wel is het m.i. heel goed om te weten wat het inhoudt, (van vele zijden belicht) i.v.m. het devalueren.
Mocht je nog wat kwijt willen of zo, je schrijft maar.
(Mail staat in profiel ook).
Veel sterkte en lieve groetjes,
Daantje

Beter
Berichten: 1
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 12:23 am

#21 Bericht door Beter » zo mar 10, 2013 12:38 am

Anna,
Hoewel je laatste reactie al best wel oud is, wil ik toch graag reageren. Nu na een jaar geleden precies op 10-3-2012 de narcistische relatie beeindigd te hebben, herken ik zoveel van wat je schrijft. Inderdaad herken ik alles van de kenmerken die iedereen schrijft. Maar na een jaar sessies met een perfecte psycholoog kan ik wel bevestigen wat je zegt: kijk naar jezelf en ga daar mee aan de gang. Wat ik er aan toe wil voegen: juist vrouwen die sterk zijn, gevoelig, ruimhartig en intelligent trappen erin, niet wetende dat het bestaat. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je dus een supervrouw bent en juist die zoeken narcisten uit. De kracht is om terug te komen bij jezelf en niet te denken dat er van alles aan je mankeert. Mijn ex (narcist) is huisarts, heel cognitief intelligent in berekening, maar zwaar gehandicapt op sociaal-emotoneel vlak.
Verander jezelf niet, want je bent een top-vrouw. Maar volg je intuitie en ga niet af op uiterlijk of materieel. Eerst voelen, dan de rest.
Sterkte allemaal



precious schreef:
Anna schreef: Als je zelf gezonder wordt en deze ongezonde patronen zelf van binnenuit kunt herkennen (in jezelf) zul je ze vanzelf ook makkelijker bij anderen herkennen en kunnen leren om voldoende afstand te bewaren van mensen die te kampen hebben met een persoonlijkheidsstoornis zoals narcisme, zodat ze jou niet kunnen beschadigen.

Ik wil vragen om op dit forum met respect over onze medemens te praten, ook over mensen die een persoonlijkheidsstoornis hebben en daardoor zelf op een destructieve en respectloze manier met anderen omgaan. Het is onze eigen verantwoordelijkheid onszelf te beschermen tegen de ongezonde gedragingen van andere mensen.

Vriendelijke groeten,
Anna Schmitz
Helemaal waar Anna!
Ik heb zojuist net je samenvatting gelezen. Erg goed.
Zelf had ik ook last van relatieverslaving. Na mijn laatste partner (wat een narcist was) ben ik met mijzelf aan de slag gegaan omdat ik vele lastige relaties achter de rug had. Ik was het zo beu dat ik nu weleens wilde weten waarom ik toch altijd in dergelijke dramatische relaties belandde en waarom ik toch altijd koos voor de verkeerde.
Toen ik over relatieverslaving las viel het kwartje.
Al moet ik wel zeggen dat ik me in het profiel van het verleden van de relatieverslaafde niet herkende.
Ik heb ontzettende lieve ouders die me veel aandacht en liefde hebben gegeven en een veilige basis. Alleen erg beschermd, overbeschermd omdat ik vanaf baby al een angstig kindje was.
(ik ben enig kind)
Wat ik wel als trauma heb meegemaakt is het gepest worden. Zowel op de lagere als middelbare school en ik was niet opgewassen tegen de hardheid.
Ook ben ik in de puberleeftijd (ca 16e jr) van de 1 op de andere dag al mijn vriendinnen kwijt geraakt en heb ik daarna anorexia ontwikkeld.
Hier ben ik uiteindelijk van genezen.
Het verleden van een relatieverslaafde hoeft dus niet altijd met de thuisbasis te maken te hebben.
Ook heb ik vriendinnen die hetzelfde hebben (je trekt elkaar toch onbewust aan, ook als vriendinnen) en ook geen onveilige jeugd hebben gehad.
Het kan dus met van alles te maken hebben.
Bij mij was het dus het verlaten zijn door hechte vriendinnen en het pesten op school.

Anyway, toen ik ermee aan de slag ben gegaan, heb ik voor mezelf besloten voorlopig geen relaties aan te gaan. Niet omdat ik bang was voor herhaling maar omdat ik wilde leren in mijn upje gelukkig te zijn. (Omdat dat zowiezo de basis is voor een gezonde relatie.)Heel lang is hét item in mijn leven ook "relaties en mannen" geweest. Daar wilde ik ook vanaf. Ik wilde leren gezonde interesses en hobby's te ontwikkelen ipv altijd maar te verzinken in dramatiek rondom een man.

Ik ben wel even in therapie geweest, maar dat was vrij kort. Het was meer om te herstellen van de destructieve relatie die ik had afgesloten en om de kern van mijn patroon te ontdekken.
Na vele boeken gelezen te hebben (over relaties, over de liefde, over destructieve relaties, over de eigen valkuilen en over authentiek zijn) en in een gezonde omgeving te verkeren met psychisch gezonde mensen is er toch wel een andere "ik" ontstaan.
En wat je al in je samenvatting schreef; ook ik merk dat ik nu geinteresseerd ben in hele andere type mannen. Gezonde stabiele volwassen mannen. Dus geen gladde snelle yuppies met het bigger than life - attitude.
Mannen die ik vroeger niet zag staan, zie ik nu wel. En de fouterds pik ik er zo uit of ik krijg een onaangenaam intuitief gevoel.
Dat is een gerustellende idee :)

Wat betreft een nieuwe relatie, ik ben daar nu totaal niet mee bezig. Als de tijd rijp is kom ik hem vanzelf wel tegen.
Ik ga dan ook niet op zoek. Datingsites mijd ik en andere activiteiten om iemand tegen te komen zoek ik ook niet op. (de zogenaamde single-avonden en feestjes)
Als je op zoek gaat dwing je namelijk een relatie af en dat werkt niet. Laat het zijn natuurlijke beloop en dan kom je vanzelf iemand tegen als de tijd daarvoor rijp is.
M.i. zijn de zoekenden dus ook niet rijp voor een echte relatie. Als je happy bent met jezelf hoef je niet op zoek te gaan.

Groetjes!

Anna
Site Admin
Berichten: 18443
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#22 Bericht door Anna » wo mar 13, 2013 3:14 pm

Beter schreef:Anna,
Hoewel je laatste reactie al best wel oud is, wil ik toch graag reageren. Nu na een jaar geleden precies op 10-3-2012 de narcistische relatie beeindigd te hebben, herken ik zoveel van wat je schrijft. Inderdaad herken ik alles van de kenmerken die iedereen schrijft. Maar na een jaar sessies met een perfecte psycholoog kan ik wel bevestigen wat je zegt: kijk naar jezelf en ga daar mee aan de gang. Wat ik er aan toe wil voegen: juist vrouwen die sterk zijn, gevoelig, ruimhartig en intelligent trappen erin, niet wetende dat het bestaat. Wat ik daarmee wil zeggen is dat je dus een supervrouw bent en juist die zoeken narcisten uit. De kracht is om terug te komen bij jezelf en niet te denken dat er van alles aan je mankeert. Mijn ex (narcist) is huisarts, heel cognitief intelligent in berekening, maar zwaar gehandicapt op sociaal-emotoneel vlak.
Verander jezelf niet, want je bent een top-vrouw. Maar volg je intuitie en ga niet af op uiterlijk of materieel. Eerst voelen, dan de rest.
Sterkte allemaal
Hallo Beter. Als ik je bericht zo lees vraag ik me af of je het boek van Robin Norwood wel hebt gelezen. Het boek 'Als hij maar gelukkig is' van Robin Norwood waarin de problematiek beschreven staat van de vrouwen voor wie de Norwoodgroep website en het Norwoodgroep Forum bedoeld zijn. Daar wil ik hier graag iets over zeggen. In dat boek beschrijft Robin Norwood hoe vrouwen die onder bepaalde beschadigende omstandigheden zijn opgegroeid in hun volwassen leven op mannen vallen die emotioneel onbereikbaar zijn, zoals verslaafde mannen, behoeftige mannen, getrouwde mannen, gewelddadige mannen, en dat kunnen ook narcistische mannen zijn en mannen met een autistische stoornis. Waar het om gaat is dat de beschadigingen die maken dat we ons aangetrokken voelen tot zulke mannen IN ONS zitten en dat we aan die beschadigingen moeten werken.

Er staat een goed stappenplan in hoofdstuk 10 in dit boek, waarmee we deze problemen kunnen overwinnen.
Ik denk dat, als je maar enigszins iets herkent van wat er op deze website wordt verteld, het belangrijk is om dat boek te gaan lezen, te kijken of je je in de problematiek die daarin beschreven staat herkent, en dan te besluiten de 10 stappen in hoofdstuk 10 te gaan volgen. Dat heb ik zelf ook gedaan, en het heeft mijn leven helemaal veranderd.
Groeten, Anna

Erik T
Berichten: 1
Lid geworden op: do aug 15, 2013 3:47 pm
Contacteer:

Narcisme en een relatie

#23 Bericht door Erik T » do aug 15, 2013 4:01 pm

Ik zou toch nog graag willen reageren. Ik zie dat het onderwerp nog steeds leeft aangezien het eerste bericht uit 2009 komt en er in 2013 nog op gereageerd wordt. Narcisme is iets wat al heel lang bestaat. Mensen die lijden aan narcistiche persoonlijkheidsstoornis houden in principe alleen van zichzelf. Het is een vervelende, soms ziekelijke stoornis die erg is voor de persoon die er aan lijdt, maar ook iedereen in de omgeving van deze persoon. Bedrog en manipulatie spelen vaak een rol zodat de narcist krijgt wat hij/zij wil. Bijna alle relaties die een persoon die lijdt aan deze stoornis aan gaat zullen mislukken. Puur om het feit dat narcisten alleen geinteresseerd zijn in zichzelf. Alles draait om hen en dit uit zich in vele kenmerken. Als je niet bekend bent met deze aandoening, dan begrijp je vaak niet waar dit gedrag van iemand vandaan komt. Narcisten zijn vaak in eerste opzicht charmant en kunnen mensen zo bespelen dat ze leuk gevonden worden. Het probleem voor de narcist is dat ze hun ware aard nooit verborgen kunnen houden, maar dat het dan voor degene waar ze een relatie mee hebben al te laat is omdat deze vaak dan al emotioneel verbonden is met de narcist. Uit reacties op onze site blijkt dat mensen er soms wel 20 jaar over doen om er achter te komen dat hun partner lijdt aan narcistische persoonlijkheidsstoornis. Het is dus eigenlijk niemand kwalijk te nemen. Helaas is de conclusie dat een relatie hebben met zo'n persoon ten koste gaat van je eigen persoonlijkheid. Je zal een hele hoop op moeten geven van jezelf om met een narcist te kunnen leven. Veel mensen voelen zich enorm bevrijdt als ze uit de relatie met een narcist zijn gestapt en hun eigen identiteit weer terug gaan vinden. Wil je meer lezen over dit onderwerp, kijk eens op onze site, http://www.narcistischepersoonlijkheidsstoornis.nl

Anna
Site Admin
Berichten: 18443
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#24 Bericht door Anna » do aug 15, 2013 4:49 pm

Bedankt Erik!
Groeten, Anna

Anna
Site Admin
Berichten: 18443
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#25 Bericht door Anna » do dec 19, 2013 12:55 pm

Op dinsdag 17 december (eergisteren) was er bij RTL Late Night van Umberto Tan een vrouw, Anita, die 11 jaar een relatie heeft gehad met een man met narcisme. Ik vond het een heel goed gesprek.

Umberto vraagt bijvoorbeeld hoe je 11 jaar bij zo iemand kunt blijven. Anita antwoord dan:
"Als iemand altijd zo zou doen zou je snel klaar zijn met rationaliseren. Juist omdat hij zijn uitbarstingen afwisselde met iemand die heel lief en charmant en aardig en zorgzaam en liefdevol tegen je is, dat maakt dat je gebonden raakt aan iemand. Een soort verslaving, als je voor de gokkast zit en je gooit er wat in, dan komt er een keer wat uit en dan denk je: zie je wel! het kan dus wel. Dus je blijft zitten. Iemand neemt bezit over je vezels, over je bloed, over je zijn. Over je cellen, alles wat er in je lichaam is. En het is een verslaving, je kan daar dus niet meer uit stappen. Want je weet wel dat het niet klopt, maar je denkt iedere keer: misschien…. je hoopt altijd op verbetering. En: ik ben degene die hem gelukkig moet maken, dat is mijn taak. Iedere keer als hij ongelukkig is dan faal IK."

Het is heel erg de moeite waard om dit gesprek te bekijken:
http://www.rtlxl.nl/#!/rtl-late-night-3 ... 6e9bf91f06

(De link werkt kennelijk niet als link om op te klikken, maar misschien kun je het met kopieer-plak doen)
Anna

blue
Berichten: 203
Lid geworden op: do dec 22, 2005 8:51 am

De liefdevolle MAAR van Anna. ;)

#26 Bericht door blue » zo dec 22, 2013 11:56 am

Anna schreef:Ik vind het oké dat hier op dit forum verwezen wordt naar teksten en websites over narcisme, omdat er 'Norwood-vrouwen' zijn die vallen op het soort mannen dat omschreven wordt met de term 'narcist'. Maar ik wil er daarbij wel op wijzen dat dit een forum is voor vrouwen die te kampen hebben met relatieverslaving en die aan zichzelf en hun eigen problemen en verslaving willen werken. Een aantal van de kenmerken die worden gegeven bij de beschrijving van wat narcisme is herken ik ook als kenmerken van Norwood-vrouwen. Het kan goed zijn om ongezonde trekken bij anderen te kunnen herkennen, vooral bij mannen, zodat je afstand kunt houden en ervoor zorgen dat zij jou niet kunnen beschadigen met hun ongezonde patronen. Maar het belangrijkste denk ik is toch om de aandacht te vestigen op je eigen ongezonde patronen, en daaraan te werken. Als je zelf gezonder wordt en deze ongezonde patronen zelf van binnenuit kunt herkennen (in jezelf) zul je ze vanzelf ook makkelijker bij anderen herkennen en kunnen leren om voldoende afstand te bewaren van mensen die te kampen hebben met een persoonlijkheidsstoornis zoals narcisme, zodat ze jou niet kunnen beschadigen.

Ik wil vragen om op dit forum met respect over onze medemens te praten, ook over mensen die een persoonlijkheidsstoornis hebben en daardoor zelf op een destructieve en respectloze manier met anderen omgaan. Het is onze eigen verantwoordelijkheid onszelf te beschermen tegen de ongezonde gedragingen van andere mensen.

Vriendelijke groeten,
Anna Schmitz
Zo mooi, zo waar en liefdevol omschreven Anna.

Ik las dit als eerste toen ik hier na lange tijd weer even om hoekje kwam kijken. Een recent topic uit dit gastenboek.
Het kan niet vaak genoeg gelezen worden.
We leven helaas helaas in een tijd dat het labelen van mensen de gewoonste zaak van de wereld lijkt totaan erg nare benamingen zelfs, ronduit scheldwoorden.

Ik ervaarde het als destructief gedrag, al dat zoeken naar bevestiging voor de stoornissen die je denkt te zien bij de ander.
Het is zeer constructief gebleken om je eigen verstoorde/gestoorde systeem onder de loep te nemen en te leren begrijpen waarom je uitgegroeid bent tot die verslaafde vrouw,

Het labelen van mensen heeft mij altijd pijn gedaan, ik wist dat daarin niet het antwoord lag.
Ook de in jouw ogen ongezonde partner/familie/vrienden heeft zo zijn/haar levensverhaal waardoor hij/zij doet zoals hij/zij doet.

Helaas sloeg ik van jongsafaan daar nogal in door en kon ik mateloos begrip opbrengen voor de ongezonde drijfveren van daders.
Het kunnen begrijpen waarom hij/zij het gedaan had, leek mij tijdelijk te troosten.......
maar daarmee ging ik voorbij aan de beschadidingen die ik opgelopen had door het 'verwijtbare' gedrag van de ander.

Ook dat is een fase gebleken (wel een erg lange btw :) )
Een fase die ik kon afsluiten toen een rechercheur mij opriep om te getuigen in een rechtszaak tegen een persoon die ook mij zwaar mishandeld en misbruikt had.
Een zaak waar ik 25 jaar lang mijn mond liever over hield...... ik had destijds, vond ik, andere zorgen en prioriteiten wilde door met mijn leven, dus ik heb destijds gezwegen.

Nadat de rechercheur mij een tijdje aangehoord had en merkte hoe begaan ik met de andere slachtoffers was, zei hij :
'mevrouw toch, het is heel nobel dat u altijd naar het goede in de mens blijft zoeken,
zelfs begrip probeert op te brengen voor de dader en daar uw aandacht op wilt richten,
maar u vergeet even dat ook u het slachtoffer bent geweest van de wandaden van aangeklaagde.

hmmm..tja.... het heeft nog een jaartje ofzo geduurd voordat ik het echt tot me door durfde laten dringen.
Je eigen pijn moeten voelen kan heel beangstigend zijn.
Uit je veilig opgebouwde (op den duur niet leefbare) cocon te moeten kruipen kan heel onveilig voelen.

Maar het kan. (Ver)Oordelen is niet aan ons (ook niet over onszelf).
Iemand verantwoordelijk stellen voor zijn/haar daden, dat kun je zeker doen.
Ook jezelf verantwoordelijk stellen waar jij met jezelf de fout in gaat (als je eenmaal de volwassen leeftijd hebt en die verantwoordelijkheid dus ook behoort te dragen....)

Jezelf liefdevol omarmen en het leven, jouw leven tot dan toe, te omarmen en het ten volle te accepteren, ook al het jouw aangedane leed, ook al het door jouw veroorzaakte leed, het kan.
Ja het is een heel proces.
Maar het proces duurt langer, zo niet eindeloos, als je niet leert om de verantwoordelijkheid daar neer te leggen bij wie het hoort en om los te laten........ los te laten los te laten los te laten.

Het klinkt allemaal zo mooi, ervaringen die ik tig jaar las van anderen maar ik wanhoopte vaak dat ik zelf nooit zover zou kunnen komen.

Kwetsbaarheden heb ik, beschadigingen heb ik opgelopen al vanaf zeer jonge leeftijd, maar ze hebben geen invloed meer op mijn leven van alledag anno 2013.
Ik sta op met de vrouw die ik nu ben, die heel liefdevol is geweest voor dat kind in mij dat het destijds niet kon begrijpen en gewacht heeft tot ik als volwassene de woorden had, het begrip ontwikkelde en de genezende aspecten aan dat kind kon aanbieden, zodat ze kon groeien tot aan het moment dat zij en ik samenvielen, elkaar de hand gaven en vrij waren.
Het was een mooi kind, een lief kind ook.. ook een rebelse en ik ben trots op haar.

Ik vind af en toe nog schrijfsels van 30 jaar geleden.
Eentje was schokkend.
Het kind in mij schreef mij als het ware: waarom verloochen je mij, waarom speel je je leven, terwijl ik alleen maar wil dat je naar mijn verhaal luistert, waarom stoot je me af...jij als volwassene leidt een weinig oprecht leven, je speelt je rollen, ik kan je bijna niet meer aanzien.
Stop ermee.. en kijk naar mij.... help me dan.... verlos me van achter die muren die je om me heen gebouwd hebt.

Dat was een confronterende nacht, ik herinner het me nog goed.
Ik keek als volwassen vrouw die nacht om me heen, vanaf mijn schrijfblok, en dacht: tssss,,nog effe Blue en je bent rijp voor opname...je zit tegen jezelf te praten.
Maar die zogenaamde zelfspot waar ik zo blind op kon varen ebde gelukkig door de jaren heen weg, tot het moment dat ik echt naar mezelf keek en zag wat ik nooit had willen/durven zien.

Het is de beste confrontatie met mezelf, die ik ooit aangereikt kreeg.

Anna
Site Admin
Berichten: 18443
Lid geworden op: vr nov 05, 2004 10:09 pm

#27 Bericht door Anna » ma dec 23, 2013 4:18 pm

Bedankt voor het delen van deze ervaringen Blue.
Groetjes, Anna

blue
Berichten: 203
Lid geworden op: do dec 22, 2005 8:51 am

Het labelen van mensen bereikt eindelijk een keerpunt

#28 Bericht door blue » do dec 26, 2013 5:31 pm

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/15466219

Ik moest even zoeken voordat ik deze docu terugvond. ;)

Ik ben na al die jaren zo ontzettend blij dat er hopelijk na de nieuwe DSM, die dit jaar uitkwam en waarin er nog verder gelabeld werd, dat er inderdaad geen opvolger meer van komt.

Deze uitzending zet het heel helder uiteen, integer, met liefde voor de mens in al zijn/haar hoedanigheden, en ook waar er zoveel verdriet berokkend is als mensen in het psychiatrisch circuit terechtkwamen en van de ene label naar het andere medicijn geslingerd werden.
Anno 2013 kun je er bijna niet omheen want iedere leek die iets 'vreemds' bij de ander bespeurt is blijkbaar opeens ook alwetend en labelt er evengoed lustig op los.

We leven in onze tijdsgeest, maar dat is niet die van 50 jaar geleden (toen gingen we onmiddellijk in een dwangbuis als we uit ons dak gingen vanwege trauma, stress, rouw en wat al niet meer) en het zal ook niet die zijn zoals men over 50 jaar naar menselijk gedrag, emoties, geest brein etc kijkt. :)

Ik ben blij dat ik het begin nog mee zal maken van deze ommekeer.

Alle liefs en blijf jezelf (als je jezelf terug hebt gevonden) en durf te leven......

Blue

Plaats reactie