HET MONSTERVERBOND, boek over foute mannen

Heb je een boek gelezen waar je veel aan had, meld het hier en vertel waarom.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Saint

HET MONSTERVERBOND, boek over foute mannen

#1 Bericht door Saint » za nov 05, 2005 8:50 am

Kwam een boek tegen over fouten mannen. Heb het nog niet gelezen maar heb het zeker besteld. De recensies leken me goed. Achterin het boek staat een lijst hoe we foute mannen kunnen herkennen. Denk dat een tip kan zijn voor relatieverslaafde vrouwen.

Ze heeft ook nog 2 andere boeken geschreven over het hebben en beginnen van een relatie.

http://www.carolienroodvoets.nl/publicaties.htm

Anna
Site Admin

#2 Bericht door Anna » za nov 05, 2005 11:00 am

Hallo Saint,
Bedankt voor het plaatsen van je bericht! Ik begrijp dat je het boek zelf nog niet gelezen hebt. Ik ben wel benieuwd wat je ervan vindt als je het gelezen hebt. Ik heb het zelf niet gelezen, maar ik ben wel al jaren bekend met dit boek en Carolien Roodvoets, van TV en interviews. Het gevaar van zo'n term 'foute mannen' voor relatieverslaafde vrouwen vind ik wel dat dan de focus weer naar de man gaat, en je in de verleiding kunt komen te denken dat het probleem bij HEM ligt en dat HIJ zou moeten veranderen, wat nou juist een van de hardnekkigste relatieverslavingskenmerken is (die focus dat HIJ zou moeten veranderen). Het gaat erom dat je bij jezelf van binnen leert zien waarom je op zulke mannen valt (die niet in staat zijn tot een oprechte, respectvolle relatie en echte intimititeit), dus wat dat is in JEZELF waar je aan moet werken, en wat in jou moet helen, zodat dat dan geen aantrekkingkracht meer voor je heeft.
Anna

Erik

#3 Bericht door Erik » di aug 08, 2006 6:14 pm

Hallo allemaal,

nou, ik het boek gelezen. En ik werd er niet vrolijk van. Hoewel er wel eens instaat dat een vrouw die in een relatie met een "foute" man terecht komt, ook eens naar zichzelf moet kijken, ligt het inderdaad vooral aan de mannen. En ook de lijst achterin zit zo in elkaar.

Ik herken daar bijvoorbeeld heel erg mijn ex in, terwijl de boodschap misschien toch meer zou moeten zijn dat een vrouw (en in mijn een geval een man) zodanig met zichzelf aan het werk moet dat zij (hij) niet meer in dergelijke relaties terecht komt. Gewoon omdat zij (hij) dusdanig goed in zijn fel zit dat zij (hij) niet meer zulke partners aantrekt of daarop valt. En natuurlijk zit er wel een hoofdstuk in dat daar redelijk over gaat, maar dat wordt voor mijn gevoel ondergesneeuwd door alles wat daar op volgt.

En natuurlijk leest niemand zo'n lijst onbevooroordeeld, dus de herkenningen zullen de pan uitrijzen en ook het gevoel van "zie je wel, het lag aan hem (haar)".

Verder wordt er vaak gezegd dat er geen hoop op genezing is. Soms staat daarbij dat dat komt doordat een man zich toch niet zo snel zal laten behandelen, maar vaak ook niet.

Kortom, ik ben er niet blij mee. Ik vind het nogal negatief geschreven.

Het grappige is overigens wel dat ik zonder meer kan zeggen dat ik een codependent ben, maar mezelf toch slecht herken in de lijst van mw. Roodvoets.

Erik

#4 Bericht door Erik » di aug 08, 2006 6:18 pm

oeps, fel moet natturlijk vel zijn

Joske

#5 Bericht door Joske » di aug 08, 2006 8:31 pm

Heel herkenbaar wat je schrijft, Erik. Bij mij was dat gevoel zelfs nog sterker: Van alle boeken die ik over dit onderwerp heb, zou ik zelfs dat boek als eerste wegdoen. Ik vind en vond er helemaal niets aan. Ik heb er zelfs spijt van dat ik het gekocht heb. Ik ga het verkopen ook.
Met respect naar alle mensen die er wel iets aan gehad hebben.
Groetjes, Joske

Jolanda
Contacteer:

#6 Bericht door Jolanda » vr aug 18, 2006 9:47 pm

Dit boek gaat volgens mij ook zeker over de vrouwen zelf. De schrijfster erkend bovendien dat er zeker ook foute vrouwen zijn. Het onderwerp is nu eenmaal foute mannen omdat er meer vrouwen zijn die zich melden met verhalen over hun desestreuze verhoudingen met foute mannen dan mannen die zich melden over hun problemen met foute vrouwen. Voor mij vullen de boeken
" Monsterverbond" en "Als hij maar gelukkig is" elkaar dan ook prachtig aan; "Als hij maar gelukkig is" gaat dieper in op de problematiek relatieverslaving. "Monsterverbond" over de verschillende soorten speciale mannen waar relatieverslaafde vrouwen voor vallen. Verder snap ik dat mannen zich aangevallen voelen, zeker mannen die een 'foute vrouw' troffen. Gr. Jol
Er is geen weg naar geluk; geluk is de weg

Anna
Site Admin

#7 Bericht door Anna » za aug 19, 2006 3:47 pm

Ik hou er niet van om over mezelf of mijn mede-aardbewoners te praten (of te denken) met de term 'fout'. In mijn ogen zijn er geen foute mensen, maar maken we allemaal fouten, en dat is oké, dat hoort bij ons mens-zijn (niemand is perfect) en daar leren we van. Dat is (volgens mij) waarvoor wie hier met z'n allen zijn op deze aardbol. Maar wat mij betreft mag iedereen daar zijn/haar eigen gedachten/mening over hebben.
Anna

Gast

#8 Bericht door Gast » za aug 19, 2006 5:20 pm

Ik denk dat hier met de term"fout" een heel pakket van vervelende karaktereigenschappen bedoeld wordt gebundeld in een persoon. Die komen er ook niet zomaar, zo iemand heeft ook een verleden waardoor hij/zij zo geworden is, dat snap ik.
Ik ben ervan overtuigd dat deze mensen wel degelijk bestaan. Mensen die zonder geweten anderen opzettelijk pijn doen, vernederen, oplichten of erger; verkrachten, vermoorden. En iedereen maakt natuurlijk 'fouten' maar dat vind ik iets heel anders. Ik ben ook niet van oordelen en laat iedereen graag in zijn waarde maar er zijn wel grenzen.

Anna
Site Admin

#9 Bericht door Anna » zo aug 20, 2006 5:25 pm

Als je in de macht bent van een dwangmatige obsessie (ik praat nu even over mezelf) heb je geen oog, geen gevoel voor de gevoelens van anderen in een situatie waar je denkt dat je die mensen nodig hebt (op wat voor manier dan ook) om je verslaving te kunnen praktiseren, zoals bijvoorbeeld bij een sexverslaving (als gevolg van sexueel traumatische ervaringen in je jeugd) of codependency en relatieverslaving (als gevolg van emotionele mishandeling in de jeugd).
Volgens mij gaat het alleen om gradaties maar verschilt de aard ervan in wezen niet zoveel (van die zogenaamde 'monsters' en wijzelf), en ik denk dat als je dat niet kunt zien, kun je zelf ook niet genezen, waarmee ik bedoel: het proces aangaan van je bewust worden wat je aan het doen bent, hoe destructief je zelf met anderen omgaat (en met jezelf), daar verantwoordelijkheid voor nemen, en aan jezelf gaan werken, dus kijken waar die destructieve patronen vandaan komen (in je jeugd) en die gaan uitwerken en helen.

De oplossing van je eigen problemen, dus van de pijn en de beschadigingen en je emotionele handicaps, zit volgens mij niet in het veroordelen van anderen, of van degenen die jou die beschadiging hebben aangedaan (hoe 'ziek' die ook moge zijn!). Volgens mij belemmer je met zo'n houding juist je helingsproces.

Ik heb het boek niet gelezen, alleen bepaalde stukken, zoals die beschrijvingen van die mannentypes, en daarbij denk ik: er wordt alleen over het uiterlijke gedrag van die mannen gesproken, als je naar hun innerlijk zou kijken zou je volgens mij zien dat wij Norwood-vrouwen niet zoveel verschillen van die mannen. Ik denk dat het gaat om dezelfde beschadigingen, dezelfde pijn, dezelfde destructieve patronen voortkomend uit dezelfde soort destructieve achtergronden. Het is niet voor niets dat zulke mannen en wij elkaar zo aantrekken!
Anna schreef:In mijn ogen zijn er geen foute mensen, maar maken we allemaal fouten
Ik bedoel hiermee: we ZIJN niet fout maar we DOEN fout. Ik heb wel es het idee dat onze neiging om sommige mensen 'fout' te noemen voortkomt uit onze eigen ideeën over onszelf, dat we het gevoel hebben (meegekregen uit onze jeugd) dat we niet deugen, dus dat we fout ZIJN, in plaats van dat we fouten MAKEN (wat oké en normaal is), doordat toen we fouten maakten als kind daar niet op een goede respectvolle manier mee werd omgegaan.
Anna

Manuela

Het Monsterverbond

#10 Bericht door Manuela » vr nov 28, 2008 2:41 pm

Hallo,

Ik heb deze boek ook gelezen.
Eerder vond ik ook deze boek een zeer goede aanvulling "Als hij maar gelukkig is".
Maar misschien ligt het aan hoe je het benadert.
Elk hoofdstuk over een bepaalde type "foute man" las ik met de vraag "waarom handelen ze zo? wat is hun achtergrond? wat hebben zij meegemaakt dat ze zo geworden zijn?"
Bij de verklaringen achteraf waarom je je tot dat type "foute man" aangetrokken voelt, vond ik daar heel wat herkenningspatronen van mezelf in. In de zin, dat ik juist daardoor ook begon in te zien welke tekortkomingen ikzelf in mijn jeugd had gekend, en daardoor onbewust op inspeelde.
Het gaf mij weer andere inzichten in mezelf, en niet zozeer dat ik dacht "zie je wel, het ligt aan de man".
Sinds ik deze 2 boeken heb gelezen, komen er steeds meer gebeurtenissen uit mijn jeugd naar boven. Ik vind ze heel confronterend en beangstigend, maar anderzijds geeft het me toch ook de kracht en de moed om aan mezelf te werken en ook mijn eigen verantwoordelijkheden op te nemen.
Ondertussen ben ik sinds vorige week aangesloten bij de zelfhulpgroep Al-Anon en ga ik deze week voor het eerst ook naar een bijeenkomst van een Norwoodgroep.
Ik kan alleen maar zeggen dat dankzij deze 2 boeken, ik toch de stappen heb durven nemen om aan mezelf te beginnen werken.

Hopelijk hebben jullie er wat aan, aan wat ik hierboven schrijf, komt misschien soms wat chaotisch over, maar zoveel voel ik mij momenteel ook wel.
Liefs, Manuela.

Anna
Site Admin

#11 Bericht door Anna » zo nov 30, 2008 12:57 pm

Interessant wat je schrijft over dit boek over 'foute mannen' Manuela, en wat je daar zelf mee hebt gedaan. Bedankt voor het delen!
Groet, Anna

Daantje
Contacteer:

#12 Bericht door Daantje » vr dec 19, 2008 9:28 pm

Hallo allemaal,

Vandaag kreeg ik een mailtje...

Misschien heeft iemand het wel gezien, maar voor degenen die het niet hebben gezien en wel geïnteresseerd zijn; www.uitzendinggemist.nl: programma met 'hart en ziel' van 18 november 2008 over "foute mannen".

De spreekster is Caroliene Roodvoets van het boek Monsterverbond.

Groetjes Daantje

jessie3

#13 Bericht door jessie3 » za dec 20, 2008 9:17 pm

Hallo Daantje,

Dank je voor de link. Fijne feestdagen he ! Alles goed ?

Liefs Jessie

Daantje
Contacteer:

#14 Bericht door Daantje » zo dec 21, 2008 1:19 am

:D

Alles goed :!:
Nog altijd rookvrij, sterker (door de fysiofitness), ietjes pietsjes slanker (meer spiermassa (is zwaarder dan vetweefsel), minder vet), fijne (samenwoon)relatie, met soms strubbelingen maar dat hoort bij het leven, en leuke plannen voor de komende (feest)dagen..
En heel belangrijk: Weer wat meer duidelijkheid over plaatje Daantje, en met een verantwoordelijke hoeveel 'de blik op dat plaatje (eigenverantwoordelijkheid)'. En die ander ook. :P

En met jou???

XXX

Daantje

Daantje
Contacteer:

#15 Bericht door Daantje » zo dec 21, 2008 1:20 am

P.s.: Ook fijne feestdagen natuurlijk. Voor iedereen!

Plaats reactie